Dobrý den, kolegyně, kolegové, pane ministře.
Máme před sebou třetí čtení lex Ukrajina VI. Vlastně od té doby vypuknutí toho válečného konfliktu, tak vlastně za ty dva roky přijímáme šestou úpravu toho speciálního předpisu pro ukrajinské běžence, kteří přichází v rámci té pomoci, kdy Česká republika tu pomoc jakoby nabídla a připravila. Hnutí ANO 2011 vlastně u předchozích pěti lexů, tak jak postupně šly, tak čtyři jsme podpořili, u jednoho jsme se zdržovali a bylo to čistě technické, když se tehdy řešila otázka zranitelných a nezranitelných osob.
Děkuju, paní předsedající. Ono je to opravdu těžký jako potom navazovat, když máte nějaké přerušení, abyste nemusel začínat případně od začátku nebo jste nepřerušil ten tok těch svých myšlenek. Jak tady řekl pan ministr, ve své podstatě lex Ukrajina VI, což je předpis, který zpřísňuje - to bych chtěl říci, neustále dochází postupně k zpřísňování podmínek vlastně příchozích běženců z té Ukrajiny, tak byl projednán vlastně v prvním čtení, v druhém čtení byly připraveny pozměňovací návrhy, měli jsme tam spolupráci oboru azylové a migrační politiky, protože i když jsme koalice či opozice, tak v těchto věcech se domnívám, že je určitá míra spolupráce potřeba, protože to obrovské množství lidí, které k nám přichází a musíme to nějakým způsobem řešit.
Takže za tu vstřícnost děkuji. Máme tam připraveny dva... jsou připraveny vlastně dva pozměňovací návrhy, o kterých se bude ještě hovořit. A doufám, že tyto pozměňovací návrhy projdou. Bezpečnostní výbor se k tomu také vyjádřil za účasti pana ministra, a myslím si, že to bylo konstruktivní. Takže tam s tím nemáme žádný problém jako hnutí ANO. Jak jsem říkal, těch předchozích pět lex Ukrajina, z toho jsme čtyři podpořili plně, u jednoho jsme se zdržovali, kdy se jednalo o ty takzvané zranitelné a nezranitelné osoby, kdy to nebylo ještě vyjasněno. Já bych chtěl ovšem v této věci zmínit, že tím, že schválíme lex Ukrajina VI, tak se posouváme vlastně do března roku 2025. Posouváme se do posledního roku našeho volebního období a ještě za stávající Sněmovny budeme muset potom hledat nějaké další řešení, zda to bude lex Ukrajina VII, nebo už se bude připravovat nějaké národní řešení, to je otázka, kterou tady vznáším, a my jsme se o ní už i bavili, protože ta evropská směrnice je na základě, které lexy Ukrajina byly vygenerovány nejenom v České republice, ale i v dalších členských státech Evropské unie, je tříleté moratorium.
Prostě po těch třech letech už můžeme začít s těmi osobami pracovat na národní úrovni. To znamená u nás na té národní úrovni máme cizinecký zákon, máme případně azylový zákon. Jsou to dvě normy, které nějakým způsobem řeší obecně cizince, kteří přichází na území České republiky, ať už na krátkodobé, dlouhodobé, trvalé pobyty, někdo z nich přechází třeba do občanství. Já bych chtěl tady jenom zmínit, abych nebyl příliš dlouhý, že opravdu dneska už se musíme začít zamýšlet více nad integrací a adaptací osob, které se rozhodnou pravděpodobně, že zůstanou na území České republiky, protože se domnívám, byť bych si přál, aby ten válečný konflikt se ukončil, že s největší pravděpodobností do toho 23. 3. 2025 pravděpodobně ten konflikt nebude ukončen. To znamená ty osoby tady budou dále s námi. Dneska je tady řádově 350, 370 000 osob. Když se ptáme, zda tady zůstanou nebo nezůstanou, tak oni logicky ještě neví vlastně, jestli se vrátí domů, nevrátí se domů. Je to i pro ty osoby samotné těžké, což chápu, ale my musíme prostě už začít pomalu hledat nějaké řešení, co s těmi lidmi. Je to čtvrt milionu lidí, prostě víc jak čtvrt milionu lidí.
Netvrdím, že Česká republika v rámci legální migrace prostě nepotřebuje pracovníky do průmyslu. Je tam spousta žen, je tam spousta dětí. Ty děti když se prostě integrují, adaptují, tak prostě budou to naši, možná i spoluobčané po nějaké době, až překročí ten dlouhodobý trvalý pobyt. Otázka je, zda ti lidé nebudou chybět Ukrajině, ale to je trošku jiná otázka. To znamená vznáším jenom - a budeme se ptát v případě přípravy nějaké lex Ukrajina VII, já to říkám i z toho důvodu, že to bude právně čtvrtý rok našeho volebního období, a byl bych nerad, aby se to stalo předmětem nějakých politických půtek, jo. My se můžeme střetávat na různých věcech, ale v této věci si myslím, že napříč politickým spektrem bychom měli být konzistentní a měli bychom prostě hledat nějaké řešení, které bude pro Českou republiku přínosné jak pro hnutí ANO, tak třeba pro hnutí STAN, odkud pochází pan ministr vnitra.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.