To je typ tzv. žluté žurnalistiky (jedno z označení pro bulvární tisk, který používá nepříliš etické novinářské postupy) šířící dezinformace či hoaxy. Odpovídajícím překladem anglického slova hoax je české slovo mystifikace. V elektronické komunikaci funguje jako speciálně nevyžádaná zpráva, která uživatele varuje před nějakým virem, prosí o pomoc, informuje o nebezpečí nebo se třeba snaží uživatele pobavit a bývá zakončen výzvou, žádající o další rozeslání. Běžný uživatel jim často věří a v dobré víře jej šíří dále. Jedná s však o nebezpečný jev, kterému je nutno se bránit. Nejen, že obtěžuje příjemce, ale dává často i nebezpečné rady, snaží se vyvolat strach, manipulovat s názory lidí, poškodit instituci, značku, firmu nebo výrobek apod.
Každý šiřitel takovýchto zpráv, který často ani nezauvažuje o jejich pravdivosti, natož aby se snažil si takovouto zprávu ověřit i z jiných zdrojů, často vůbec nepomýšlí na důsledky svého počínání. Nejen, že ztrácí svou vlastní důvěryhodnost, ale pokud toto činí z pracovního e-mailu, může utrpět i pověst příslušné firmy či úřadu. Může také dojít k prozrazení důvěrných informací, protože rozesílatel často ponechává adresy příjemců ve zprávě a tím se šíří obrovský seznam e-mailových adres mezi jinak neurčené množství cizích lidí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV