Ministr Bek: Nové rámcové vzdělávací programy – krok k modernějšímu a spravedlivějšímu vzdělávání

11.02.2025 8:10 | Monitoring

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání představují nejvýznamnější změnu v českém vzdělávání za posledních 20 let.

Ministr Bek: Nové rámcové vzdělávací programy – krok k modernějšímu a spravedlivějšímu vzdělávání
Foto: Martin Strachoň / Wikimedia Commons
Popisek: Mikuláš Bek

Cílem reformy je především aktualizovat obsah vzdělávání a přizpůsobit jej potřebám současného světa, včetně nových požadavků na kompetence žáků i učitelů. V centru pozornosti celého procesu je a bylo klíčové, abychom vždy viděli vzdělávací potřeby dětí jako konečný cíl.

Klíčovou součástí této reformy je důraz na rozvoj klíčových kompetencí a základních gramotností. Kompetenční pojetí výuky propojuje znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty a staví na tom, co již v našich školách existuje, ale chceme, aby získalo pevnější místo a bylo zaváděno rychleji. Důraz je kladen také na rozvoj digitálních kompetencí, což umožňuje nejen práci s moderními technologiemi, ale i jejich smysluplné využívání ve výuce.

Nové vzdělávací programy se zaměřují i na snižování nerovností ve vzdělávání. Příkladem je otázka výuky angličtiny. Dnes se polovina dětí učí angličtinu od 1. třídy, ale povinně začíná výuka až od 3. třídy. To vytváří nerovnost šancí, protože děti, které začnou dříve, získávají konkurenční výhodu. Proto jsme se rozhodli, že výuka angličtiny začne pro všechny děti již v 1. třídě. Experti se shodují, že čím dříve začínáme s cizími jazyky, tím větší je šance na dosažení vyšší úrovně zvládání jazyka. Zvýšili jsme také požadavek na úroveň angličtiny podle evropského referenčního rámce z úrovně A2 na úroveň B1, což je obvyklé v severských zemích, Pobaltí a západní Evropě.

Pravidelné inovace a zpětná vazba

Jsem přesvědčen, že nové vzdělávací programy musí procházet pravidelnou revizí a inovacemi. Když byl v roce 2005 zaveden současně platný vzdělávací program, předpokládaly se pravidelné inovace, ale k těm nedošlo. Tentokrát by mělo ministerstvo pravidelně přihlížet k tomu, jak se daří implementovat vzdělávací program, jak se mění technologie, metody vzdělávání a svět kolem nás. Je žádoucí, aby vzdělávací program byl živým dokumentem.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Vladimíra Ludková byl položen dotaz

Jak byste definovala dezinformace?

Jak a kdo by podle vás měl posuzovat, co je a co není pravda? A co když se pravda ukáže vlivem času, což se dost často stává? Víte já bych od ODS čekal, že budete bojovat spíš za svobodu slova a ne dělat pravý opak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Rakušan prý nevidí jediný důvod k rezignaci. Já jich vidím celou řadu

15:05 Rajchl (PRO): Rakušan prý nevidí jediný důvod k rezignaci. Já jich vidím celou řadu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Vítu Rakušanovi.