Vážený pane předsedající, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, ještě neuplynulo ani 100 dnů od toho, kdy je tato vláda ve funkci, a já už zde přicházím s druhým krizovým zákonem. Ještě k těm běžným tiskům jsme se nějak nedostali, ale už tu máme druhý. A o tomto si dovoluji říct, že je skutečně zásadní pro budoucnost lidí, kteří přicházejí do České republiky ve velmi tíživé situaci.
Zákon, který vám jdu představit, návrh zákona o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, senátní tisk č. 216. Ze strany ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy se jedná o skutečně krizový zákon, který vyvolala potřeba v terénu. My si v této situaci uvědomujeme, že jsme ve válce, že nechceme nutit ředitele škol, aby porušovali stávající školský zákon a zákony se školstvím související. A proto přicházíme se zákonem, který výrazným způsobem zvětšuje prostor pro ředitele škol, také zřizovatele škol, tak, aby mohly individuální potřeby dětí a studentů přicházejících z Ukrajiny řešit. Řešit je rychle a řešit je efektivně.
Ten zákon skutečně vznikl během několika dnů. A já bych chtěl moc poděkovat všem, kteří se na něm podíleli, protože výsledek je za mě velmi dobrý. Ten zákon umožní maximální flexibilitu. Ten zákon dá jasná pravidla, přitom pomůže těm, kteří přicházejí. V pondělí jsem byl v jedné škole, v Základní škole v Roztokách u Prahy, kde už – a v mnoha jiných v této zemi – už také vznikají první ukrajinské jednotřídky nebo adaptační skupiny, nebo jsou žáci přímo zařazováni do výuky. A když si vezmete ten čas, že v pondělí to bylo zhruba 20 dnů od začátku toho konfliktu a do českých škol už chodí ukrajinské děti, jsou v bezpečí, jejich otcové mohou skutečně bránit svoji i naši svobodu a mít dobrý pocit z toho, že o jejich ženy a děti je postaráno. To je něco, co je neuvěřitelné, a za to bych chtěl všem poděkovat.
Ten zákon vznikal velmi rychle, my jsme oslovili skutečně všechny asociace ředitelů, váš senátní školský výbor, školský sněmovní výbor i koaliční i opoziční partnery a snažili jsme se najít praktická řešení. Na základě požadavků poslanců a poslankyň ministerstvo školství ještě před schválením ve sněmovně zpracovalo komplexní pozměňovací návrh, který byl plénem PS přijat a který vkládal do zákona další věci, které jsou výrazným přínosem pro ten zákon.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
válka na Ukrajině
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Stručné informace týkající se tohoto konfliktu aktualizované ČTK několikrát do hodiny naleznete na této stránce. Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.