„Digitalizace a automatizace je hybnou silou v mnoha odvětvích a doprava není výjimkou. Proto už nyní v této oblasti podnikáme konkrétní kroky proto, aby Česká republika, její průmysl i občané byli na změny související s jejím nástupem připraveni. Jsme mimo jiné jednou z prvních zemí, kde se státní správa věnuje oblasti etiky v oblasti autonomní mobility a zároveň nabízíme jedny z nejlepších podmínek pro testování těchto technologií a podporujeme související výzkum i vývoj,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.
Etická komise expertů z technických i humanitních oborů ve svých nyní zveřejněných závěrech stanovila principy přechodu k autonomní dopravě, který musí být především bezpečný, postupný a odpovědný, a definovala jeho přínosy i možná rizika. Připravila celkem 21 doporučení z oblasti etiky, práva, umělé inteligence a technologií, které zachycují aktuální poznání v této oblasti. Nyní považuje za klíčové věnovat se dále otázkám soukromí a nakládání s daty i jejich zabezpečení, právním a etickým otázkám týkajícím se bezpečnosti či ochrany životů a zdraví nebo posilování důvěry v technologie a seznamování se s nimi (proto i dnešní TK). Taktéž bude třeba se dále zaměřit na legislativu potřebnou pro provoz.
Právě proto se 1. října 2021 rozbíhá projekt, který má v návaznosti na dosavadní analýzy navrhnout varianty legislativních úprav umožňující provoz automatizovaných vozidel. Jedná se o spolupráci MD a konsorcia ČVUT, Ústav státu a práva a White&Case, výsledky projekt přinese na jaře 2022.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV