Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si předložit návrh novely zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, takzvaný liniový zákon.
Hlavním cílem této novely je implementace, tedy transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady ze dne 7. července 2021, kde jde především o uplatnění pravidel liniového zákona pro transevropské dopravní sítě TEN-T tak, aby to, co se koneckonců v období českého předsednictví podařilo vložit do revize sítě TEN-T tak, aby se na všechny ty dopravní klíčové stavby vztahovala právě podoba čtyři sta šestnáctky, tedy zákona o urychlení liniových staveb.
Ten implementační návrh přináší několik důležitých změn. Jak jsem zmiňoval, všechno, co je obsaženo v té základní síti, tedy core(?) TEN-T, tak se automaticky stává předmětem ochrany liniového zákona a veškeré povolování tedy potom poběží právě podle tohoto zákona. To je jedna z těch důležitých změn, které jsou tam obsaženy, ale přibývají i další konkrétní úpravy, tak abychom dokázali vyhovět právě té evropské legislativě.
V tomto případě ten efekt ale bude nepochybně pozitivní, protože nás se v případě sítě TEN-T týká celá řada přeshraničních úseků. A v tomto případě právě evropská legislativa upravuje, kdo a podle jakého právního řádu se tedy bude řídit například soutěžení té stavby. A tady platí, že se v tomto případě určí jedna z těch zemí, na jejímž území část toho úseku bude. A ta bude tím klíčovým partnerem, bude tím, kdo bude určovat i podmínky právě veřejné obchodní soutěže i povolování té stavby pro ten daný konkrétní úsek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.