Děkuji za slovo, děkuji za tu zajímavou rozpravu. Dovolte, abych nejdřív odpověděl na otázky, které zazněly, pak komentoval z mého pohledu to, co tady zaznělo. Musíme se na to podívat realisticky. Ústavní soud konstatoval, že je protiústavní systémem EET evidovat bezhotovostní platby.
Bez šance, aby stát tím pádem někomu připravil daňové přiznání. Bez šance. Protože stát to nesmí evidovat z ústavně-právních důvodů. Jak má stát spočítat příjmy toho podnikatele, připravím mu daňové přiznání, když z ústavně-právního hlediska není možné evidovat bezhotovostní platby. Musíme si odpovědět úplně jednoduše. Není to možné. Je to fikce, která by byla možná hezká, ale za jakou cenu? Za nepřijatelnou cenu podle mého názoru.
Neříkejme, že ten systém funguje. Je tři roky vypnutý. A co se stalo? Co se stalo v ČR, když od 27. března 2020 je vypnutý systém EET? Zhoršilo se podnikatelské prostředí? Zhoršila se rovnost podnikání? Nezhoršila. Ti, kteří to hájili, si sami odpověděli. Zaprvé děkuji panu senátorovi Goláňovi. Přečtěte si důvodovou zprávu, když se to vypínalo. Všechny výhrady tehdejší opozice, dnešní vládní většiny, přiznali. Proč to vypnuli? Protože je to byrokraticky náročné, do té doby to nebylo byrokraticky náročné, protože je to drahé pro ty podnikatele, do té doby to nebylo. Tři roky to nefunguje. Neříkejme si, že systém funguje.
Kromě Chorvatska neznám zemi, kde by se online posílala data, navíc data, se kterými si ten stát neví rady. On si s nimi neví rady! Úplně něco jiného je kontrolní hlášení, to říkal pan senátor Wagenknecht, tam my jsme zmírnili i s vaším souhlasem nesmyslně krátké termíny, např. pro opravné, ale ten systém funguje, protože mám co porovnávat. Museli by se potkat podvodníci na obou stranách. Tam se výrazně snižuje pravděpodobnost toho, že na obou stranách té faktury jsou podvodníci. Neříkejme, že to funguje. Neříkejme, že to funguje jinde. Není to pravda. To je jenom propaganda. Nemůžeme posouvat systémy v jiných zemích podle nových titulků, ať už v českých médiích nebo v zahraničních médiích.
Je to tady pozdě, souhlasím. Ale vláda to poslala do Poslanecké sněmovny 9. března. Zažívali jsme, je to v parlamentní demokracii běžné, já jsem to dělal, když se ten zákon přijímal, když máme historické okénko, podal jsem více než 700 pozměňovacích návrhů k tomu návrhu zákona. Já sám. Hlasovali jsme asi dvě středy a dva pátky o tom. Na hlasování jsem chtěl ukázat absurditu toho systému, protože máme rozklíčované, rozdělené podnikatelské činnosti podle číselníků. Je jich více než 700. U každé zvlášť jsem navrhoval vyjmutí, dvě prošly, sociální služby a něco podobného. Už si nevzpomínám. Ale například tehdejší zastánci EET, to jsou i dnešní zastánci EET, odmítli vyřadit z EET živnost chovatel velbloudů. I takovou máme. Ptal jsem se tehdy napůl žertovně, napůl vážně, kolik znají chovatelů velbloudů v ČR, kteří krátí hotovostní příjmy. Já nikoho takového neznám.
Myslím si, že historie ukázala, že všechny výhrady byly oprávněné. Přiznávali to ve svých dokumentech, ne ve svých politických vyjádřeních na mikrofon v Poslanecké sněmovně, ti, kteří ten systém prosazovali.
Říkám, je to pozdě, ale jsme to schopni zvládnout tak, aby statisíce živnostníků nemusely systém zavádět a ty desetitisíce nebo těch 140 tisíc, kteří byli v první a druhé vlně, aby to nemuseli obnovovat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.