Ministr Ťok: Otevírání trhu dálkové železniční dopravy vede k úspoře a lepším službám

01.12.2018 18:28 | Zprávy

Vlakové spojení z Prahy do Zlínského kraje a na Slovensko budou dalších devět let provozovat ČD, stát ušetří 153 milionů ročně.

Ministr Ťok: Otevírání trhu dálkové železniční dopravy vede k úspoře a lepším službám
Foto: Ministerstvo dopravy
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

České dráhy budou od prosince 2019 dalších devět let provozovat státem objednávané linky Ex2 z Prahy do Žiliny a R18 z Prahy do Luhačovic. Národní dopravce zvítězil s nabídkou 445 milionů korun ročně, což je o 153 milionů méně než doposud.

Ministerstvo dopravy vybíralo ze dvou nabídek. České dráhy nabídly provoz na linkách za celkovou úhradu kompenzace ve výši 3,851 miliardy korun a společnost RegioJet ve výši 5,298 miliardy korun. Cena se vztahuje k celému období devíti jízdních řádů, tedy od platnosti jízdních řádů 2019/2020 až do platnosti jízdního řádu v letech 2027/2028.

„Za rok 2017 jsme Českým drahám zaplatili za objednávku 598 milionů korun. Jejich aktuální nabídka s částkou 445 milionů ročně je o 153 milionů výhodnější. Za tyto ušetřené peníze můžeme ještě více zkvalitňovat služby pro cestující a do budoucna případně navýšit počet vlaků,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo dopravy aktuálně řeší režim veřejných služeb po skončení platnosti stávajících smluv o veřejných službách. První skupinu linek tvořily dopravní výkony na lince R14A Pardubice – Liberec. Druhou skupinou jsou linky Ex2 Praha – Horní Lideč (směr Žilina), R18 Praha – Luhačovice, R8 Brno – Bohumín, R21 Praha – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor, R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice.

„Otevírání trhu dálkové železniční dopravy vede k úspoře peněz daňových poplatníků a lepším službám pro cestující na železnici,“ dodal ministr Ťok. Podklady k lince R14A, kde již došlo k podpisu smlouvy, ministerstvo dopravcům odeslalo už v červnu 2018, v červenci pak rozhodlo o nejvýhodnější nabídce.

Vláda plán liberalizace osobní dálkové železniční dopravy schválila už v roce 2014. Harmonogram počítá od počátku s tím, že v období let 2020 až 2033 bude postupně docházet k otevírání trhu vypisování nabídkových řízení. Před každým uzavřením smlouvy o veřejných službách přímým zadáním musí ministerstvo dopravy z hlediska hospodárnosti porovnávat doručenou nabídku Českých drah a případně alternativní návrhy jiných dopravců, kteří mají zájem provozovat dotovanou linku. Pokud ministerstvo nedostane jiné nabídky, pak jedná i nadále o přímém zadání pouze s Českými drahami.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Milá Katko,

Slováci z KSS se přejmenovali na SDL, aby nedráždili generaci, která o KSS jen slyšela. Díky médiím dostala KSS Černého Petra a tak ji Weis , předseda KSS, přejmenoval na SDĽ. Teď jen málo lidí si vzpomene na KSS. Proč se nezkusíte přejmenovat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Drony, vrtulník a sociální dávky – co ještě pro Ukrajinu?

9:15 Vích (SPD): Drony, vrtulník a sociální dávky – co ještě pro Ukrajinu?

Válka mezi Ruskem a Ukrajinou se dostává do fáze buď ještě větší eskalace, nebo spíš utlumení po nás…