Ministr Ťok: Pravidla pro silniční dopravce jdou na ruku západu. Máme poslední možnost to ovlivnit

16.02.2018 11:17 | Zprávy

Majitelé dopravních firem s napětím čekají, jak dopadnou vyjednávání o revizi evropské směrnice o vysílání pracovníků, kterou západní část Evropské unie pojala jako ochranu svých vnitřních trhů. Česká republika má poslední šanci ovlivnit rozhodnutí, zdali se nová pravidla budou vztahovat i na sektor dopravy. Pokud doprava ve směrnici zůstane, byrokratické a mzdové podmínky české dopravce zlikvidují.

Ministr Ťok: Pravidla pro silniční dopravce jdou na ruku západu. Máme poslední možnost to ovlivnit
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy v demisi Dan Ťok

„Musíme spojit síly a hájit české zájmy společně v Radě EU i v Evropském parlamentu,“ shodují se ministr dopravy Dan Ťok a europoslankyně Martina Dlabajová, která se jako stínová zpravodajka frakce ALDE účastní třístranného jednání mezi Komisí, Radou a Evropským parlamentem.

„Je třeba ukončit dlouhé spory o sociálním dumpingu či protekcionistické politice, které rozdělují EU na dva tábory, Česká republika bude nadále vystupovat konstruktivně a snažit se o dialog se západními státy k nalezení kompromisu přijatelného pro všechny, “ dodává ministr Ťok.

Pokud se v dalších týdnech nepodaří snahu západní Evropy zastavit, negativně to ovlivní konkurenceschopnost českých firem na evropském trhu. Případ českého řidiče, který si v Německu vymohl doplacení mzdy na tamější úroveň, může být precedentem pro další žaloby. „Skladba mzdy v České republice je přitom vícesložková, což v Německu nebylo vůbec zohledněno,“ upozorňuje na nesrovnatelné podmínky Dlabajová. Hromadné žaloby či tlak odborů mohou mít podle jejích slov nakonec dopad i na velké průmyslové podniky, které si dopravu do zahraničí objednávají. Zasažena tak může být celá česká ekonomika.

Při loňské preventivní kontrolní akci Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva dopravy na hraničních přechodech Rozvadov a Hatě bylo zjištěno, že zatímco řidiči z nových členských států EU mají většinou k dispozici pracovní smlouvy v několika evropských jazycích, řidiči ze západních států o povinnostech při vysílání často nemají ani základní informace.

Europoslankyně Martina Dlabajová, členka Výboru pro zaměstnanost a sociální věci a Výboru pro dopravu, připravila několik konkrétních pozměňovacích návrhů na vyjmutí dopravy z působnosti směrnice o vysílání pracovníků. Minulý týden v Bruselu završila již šestou sérii náročných vyjednávání v trialogu, jejíž výsledky značně znepokojily české dopravce. „Znění textu se za celé dva roky vyjednávání výrazně přiblížilo potřebám západoevropských zemí, zejména Francie. Na jejich straně není žádná vůle k tomu, aby se pro odvětví dopravy přijala zvláštní úprava. Tím by došlo k jejímu vynětí ze směrnice, jejíž pravidla jsou původně nastavena pro stavební sektor,“ říká europoslankyně Dlabajová. Jak dodává, těmto zemím jde jen o ochranu vlastního trhu před levnou konkurencí ze střední a východní Evropy.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): U nás bude díky naší fialové vládě i nadále panovat klídek

22:01 Štefec (Trikolora): U nás bude díky naší fialové vládě i nadále panovat klídek

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k drsnému začátku roku 2025 ve světě