Tato obava podle ní jen poukazuje na problém, který je tak rozšířený, že ho již starostové nepovažují za porušení zákona. Tím je uplatňování „neformálního“ vlivu na konkrétní případy staveb a jejich povolování. Pokud starostové vliv uplatňují, porušují tím zákon.
Povolování staveb je totiž výkonem státní správy, kterou v současném modelu provádějí pro stát obce v tzv. přenesené působnosti. „Obce a jejich představitelé však podle zákona nesmějí na úředníky státní správy vyvíjet jakýkoli tlak,“ připomněla Dostálová. V realitě se to ovšem hojně děje. Úředníci stavebních úřadů si velmi často stěžují na to, že je starostové ovlivňují.
Proč musí být státní správa nezávislá?
Takové ovlivňování je v rozporu se zákonem. Ten má totiž vlastníkovi pozemku – stavebníkovi - zaručit nestranné posouzení jeho stavebního záměru. Zcela nestranný úředník státní správy má jen posoudit situace, kdy by stavební záměr mohl ovlivnit veřejný zájem nebo zájmy jiných účastníků řízení – sousedů či obce. Postavení těchto účastníků řízení však musí být vyvážené tak, aby stát mohl stavebníkovi zaručit, že jeho záměr bude posouzen bez jakéhokoli osobního vlivu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV