Ministryně Dostálová: Systémová podjatost paralyzuje největší stavby státu. Stavební zákon to změní

24.09.2021 19:57 | Tisková zpráva

S novým stavebním zákonem skončí hrozba systémové podjatosti stavebních úřadů. Dostavba D1, Pražský okruh, nová trasa metra D nebo Radlická radiála. To je výčet jen několika důležitých staveb, které roky blokuje nebo blokoval právě tento nešvar.

Ministryně Dostálová: Systémová podjatost paralyzuje největší stavby státu. Stavební zákon to změní
Foto: Reprofoto: ČT24
Popisek: Klára Dostálová (ANO)

Systémová podjatost, která často končí u soudu, má pak ve výsledku vliv na životy milionů lidí, kteří by zmíněné komunikace mohli využívat. Státní soustava stavebních úřadů zajistí, že významné projekty už nebudou zbytečně zdržovány.

„Systémová podjatost není žádný náš výmysl, ale judikují ji soudy. Samotná podstata současného uspořádání stavební správy způsobuje riziko podjatosti úřadu. Zejména velké dopravní stavby dosud paralyzovala skutečnost, že o projektech rozhodují zaměstnanci obcí, které mají na výsledku stavebního řízení vlastní zájem. Tito úředníci tudíž v rámci současného systému nemohou být zcela nezávislí, přestože jim to ukládá zákon. V případě podezření z podjatosti proto musí agendu převzít stavební úřad z jiného územně samosprávného celku. V horším případě věc skončí u soudu. To vše neúměrně prodlužuje správní řízení o měsíce až roky,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. 

„Systémová podjatost komplikuje a blokuje přípravu těch nejdůležitějších staveb v republice – například dostavbu D1 v úseku Říkovice - Přerov, kde byla konstatována systémová podjatost Přerova a všechna řízení včetně podkladových stanovisek proto musela řešit Olomouc. Dále nám komplikuje přípravu stavby Pražského okruhu od D1 směrem k Běchovicím, kde musí odvolání proti územnímu rozhodnutí řešit kvůli systémové podjatosti hlavního města Prahy Jihočeský kraj. Další strategickou stavbu, dálnici D3 ve Středočeském kraji, musí z hlediska vydání výjimek z chráněných živočichů a rostlin řešit Plzeňský kraj. Systémová podjatost ale není problém jen tam, kde není odpor proti stavbě. Tam, kde odpor existuje, se jedná už o systémový nástroj ke zdržení a komplikacím v přípravě stavby,“ upozorňuje Radek Mátl, ředitel Ředitelství silnic a dálnic. 



Nový stavební zákon odstraní riziko systémové podjatosti 

Nový stavební zákon, který vstoupí v účinnost v polovině roku 2023, přinese institucionální změnu, která riziko námitek systémové podjatosti eliminuje. Stavební úřady přejdou pod stát a jejich úředníci do služebního poměru, což jejich nezávislost a nestrannost zajistí. Jako státní zaměstnanci, kteří budou navíc jednotně metodicky vedeni, budou skutečně nezávislí na místní správě a nedojde tak ke zbytečným průtahům, které v případě přesouvání agendy pod nezávislý úřad vznikají. 

Systémová podjatost má vliv na životy milionů lidí 

Jednou z nejčastěji skloňovaných dopravních staveb, které zbrzdila právě systémová podjatost, je Pražský okruh. Naposledy se na něm pracovalo před 11 lety, od té doby práce stojí. Místo plánovaných 83 kilometrů je dosud v provozu zhruba jen polovina.  Na začátku letošního roku rozhodlo Ministerstvo pro místní rozvoj o tom, že odvolání proti územnímu rozhodnutí pro úsek mezi dálnicí D1 a městskou částí Běchovice bude řešit krajský úřad Jihočeského kraje, kde podjatost nehrozí. Znamená to však bohužel další zdržení v přípravě stavby klíčové nejen pro obyvatele Prahy, kteří by novou část Pražského okruhu chtěli využívat. Jedná se přitom o jednu z nejvíce využívaných komunikací, denně jí projede až 75 tis. vozidel. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Článek byl převzat z Profilu Ing. Klára Dostálová

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Jako fakt?

Fakt vám máme věřit, že vám skoro půl roku chodí na účet navíc desetitisíce a vy si toho vůbec nevšimnete? A jestli to je pravda, tak se nedivím, že je ve financování Prahy a dopravy takový bordel - viz např. v DP nebo třeba oprava Baranďáku, která se pěkně prodražila

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kubíček (ANO): Podnikání bez dotací by muselo fungovat bez dotací v celé EU

22:31 Kubíček (ANO): Podnikání bez dotací by muselo fungovat bez dotací v celé EU

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 11. prosince 2024 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění…