Tak dámy a pánové, pane místopředsedo, já jsem se na vás hrozně těšil, protože jsme se tady měsíc neviděli nebo já jsem vás měsíc neviděl. A já jsem jenom velmi stručně, jenom chtěl říct nějaké datumy, tak jak to probíhalo, stručně ten obsah, abychom viděli, o čem tady budeme mluvit. A v zásadě my budeme hlasovat pouze o jednom pozměňovacím návrhu kolegy Karla Haase.
Pokud jde o ten, o ty datumy, tak sem ten zákon přišel, vláda ho předložila Sněmovně 4. května s tím, že organizační výbor 19. května se usnesl a určil zpravodajem mě a že to půjde primárně do hospodářského výboru jako garančního výboru. Čtení proběhlo 15. 6., první čtení. Garanční výbor 24. 6. připravil usnesení, doporučil poslancům, to byl tisk 213/1. Ústavně-právní výbor totéž udělal 27. 6.
Dne 2. 9. garanční výbor přijal usnesení s tím, že tam jsme dopodrobna probrali všechny pozměňovací návrhy, které jsme předtím probrali i na podvýboru pro ochranu spotřebitele, kde původně padalo několik pozměňovacích návrhů. Karel Haas předložil čtyři, pak ještě jeden kolega, teď mi vypadlo to jméno, vlastně po tom druhém čtení nebo k druhému čtení se přihlásil Karel Haas pouze k těm třem pozměňovacím návrhům, které najdete pod čísly 1184, 1186, 1187 s tím, že on teď za chvilku asi vystoupí a k těm, ty dva, k těm dvěma se odhlásí. Druhé čtení potom proběhlo tady 8. 9., 8. září tohoto roku.
O co v této věci jde? Vlastně se tady mění dva základní zákony, zákon o ochraně spotřebitele na straně jedné a občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů. Když bych to měl vzít skutečně velmi stručně, byť já jsem sliboval v prvním i druhém čtení, že bych rád, abychom udělali kolem toho nějakou osvětu, protože v momentě, kdy ti spotřebitelé nebudou vědět, že mají zvýšená práva, tak se vlastně nemají čeho domoci, tak ta ochrana je poloviční. Já přesto jsem kolegům slíbil, že jsem to výrazně proškrtal, takže já udělám jenom takový, telegraficky to jenom projedu.
Pokud jde o zákon o ochraně spotřebitele, tak se tam řeší dvojí kvalita. To znamená výslovně se zakazuje uvádět na trh výrobky, které mají rozdílnou kvalitu od výrobků nabízených v jiných členských zemích od stejné firmy. Zvyšuje se ochrana spotřebitele v online prostředí tak, aby on poznal, jaký je rozdíl, když je tam nějaká nabídka, která je reklamou nebo vyjde z vyhledávače na základě reklamy, anebo vyjde na základě parametrů, které on zadal.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.