Možná, že vysoké ceny benzínu a nafty přivedly k úvaze o přesednutí na elektromobil další lidi (a to i přes to, že ČEZ si pospíšil s opravdu vydatným zdražením nabíjení u jeho stojanů). Kromě velmi omezené znalosti, kterou, jak sám zjišťuji, nejde zlepšit jinak než praxí, existují mimo vyšší ceny BEV dvě témata budící obavy.
Prvním je životnost baterie. Nedávno jsem našel na toto téma zajímavý text, který přikládám. Pro zkrácení, u jednoho auta došlo k poklesu kapacit baterie o 4,5 % během 78 km, což by při extrapolaci zajistilo kapacitu nad 80 % do cca 340 000 km. Zajímavější je výsledek druhý, kde poměrně hodně jetý Ioniq ztratil pouhé 3,4 % kapacity za více než 220 000 km. Poklesu kapacity o pětinu se při tomto tempu auto asi nedočká - bylo by to daleko za milionem km. Spíše je nadějné, že se jednou jeho baterie stanou součástí elektrické sítě.
Z této zkušenosti plyne, že rozhodnutí některých automobilek garantovat ne obvyklých 70 % baterie po 160 000 km, ale 90 %, není nijak riskantní. A česká "moudrost", že záhy po nákupu BEV je třeba začít šetřit na novou baterii, je, omlouvám se, pitomost.
Bohužel, druhý problém přetrvává. Tím je velmi slabá infrastruktura v ČR. Toho, kdo má doma nabíjecí místo a necestuje každý týden stovky km, to moc trápit nemusí, ale stav to je nedobrý. Zejména proto, že BEV bude přibývat, a naše infrastruktura stojící obvykle na jednotlivých, neprakticky umístěných, pomalých (50 kWh) stojanech (a to jen někde), je na to zcela nepřipravena.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV