Španělská trať na rychlost 350 km/h, zřejmě docela nesnadným terénem, proto má přes 30 tunelů a mostů, stála něco přes 2,3 miliardy eur. Při délce 119 kilometrů. Starší zprávy uvádí, že předchozí stokilometrový úsek (Zamora - Otero de Sanabria) vyšel dokonce jen na 900 milionu euro.
A tak si říkám, v čem je naše země jiná. Pohled do vyhladávače spojení mi řekl, že nejkratší cesta mezi nádražím v Praze a Brně trvá 3 hodiny a 2 minuty. Zahrnuje jízdu třemi autobusy a jedním metrem. Vlaku trvá zdolání vzdálenosti (vzdušnou čarou) necelých 200 km o 6 minut déle a pohybuje se tak průměrem ani ne 65 km/h.
V penězích hlavní problém není, jen z "pandemického fondu EU" (RRF) obdržíme 6,7 miliardy euro (přes 160 miliard korun), další stovky miliard, určené na modernizaci a dekarbonizaci naší ekonomiky, dostaneme od EU v jiných programech. Jen za peníze z RRF bychom teoreticky, při španělských cenách, poslavili 400 km vysokorychlostní železnice.
Vůbec nechci říct, že to nejdůležitější, do čeho má naše země investovat, je vysokorychlostní železnice. Ale nemohu se zbavit dojmu, že stovky miliard unijních i českých korun nám nějak pod rukama mizí, a v řadě oblastí to u nás vypadá více jako ve skanzenu, než jako v moderní evropské zemi 21. století.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV