Novák (ANO): Příprava na výplatu dávek a důchodů od roku 2021 budí obavy

06.02.2020 8:36 | Zprávy

Harmonogram realizace informačního systému MPSV a zajištění výplaty sociálních dávek a důchodů v roce 2021 je podle průběžných informací ve skluzu. Hrozí kolaps?

Novák (ANO): Příprava na výplatu dávek a důchodů od roku 2021 budí obavy
Foto: anobudelip.cz
Popisek: ANO

Výbor pro sociální politiku parlamentu obdržel koncem ledna od ministerstva práce a sociálních věcí dokument „ Analýza současného stavu realizace Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí a další postup v nezbytném zajištění výplaty sociálních dávek po 31. prosinci 2020“.

Z něj mají vyplynout informace o tom, v jakém stavu jsou plánované klíčové projekty IT, které jsou nutné pro chod všech úřadů ministerstva a samozřejmě zajišťují plynulou výplatu dávek a důchodů. Tento dokument mě velmi znepokojil. Po prostudování zjišťuji, že ho někdo ušil velmi horkou jehlou nebo je potřeba okamžitě přejít do módu krizového řízení. Výhrad je mnoho a jsou tak zásadní povahy, že aktuálně nejsem přesvědčen o dodržení předloženého harmonogramu. Otázkou tedy je, zda skutečně hrozí kolaps při výplatě dávek a důchodů. To samozřejmě nemůžeme připustit. Nechci ministerstvu házet klacky pod nohy, právě naopak. Je potřeba na možné problémy a nedostatky upozorňovat, případně navrhnout řešení.

Následující podstatné nedostatky bude dále komunikovat s ministerstvem:

  • V materiálu chybí přiřazení dodavatele ke konkrétní zakázce (projektu)
  • Z dokumentu není zřejmé, zda v současné době působí na MPSV projektová kancelář (externí projektový manažer)?
  • Současná statistika ukazuje, že co projekt, to velké problémy ÚOHS, NKÚ či soudní spory. MPSV zjevně neumí řídit a kontrolovat svoje projekty?
  • Podkladu zcela chybí prioritizace úkolů (hlavních činností), což je zásadní problém, bránící úspěšnému dokončení projektů.
  • Z materiálu není zřejmé, zda jsou některé z projektů hrazeny z EU fondů? Pokud ano, je v některých případech ohroženo financování z důvodu neplnění termínů apod.?
  • Jak se MPSV a IT zakázky připravují na nové programové období EU fondů 2021 – 2027?
  • Z předloženého materiálu vyplývá, že mnoho věcí je závislých na jiných věcech. Tyto závislosti by měly být podchyceny, evidovány a zakresleny do harmonogramu.
  • V podkladu se hojně mluví o integračních, uživatelských a jiných testech, zcela chybí bezpečnostní testy – v kontextu aktuální situace (nemocnice Benešov aj., by nemělo MPSV tuto oblast přehlížet.
  • Materiál budí dojem, že se nejedná o koncepční dokument, ale o účelově zpracovaný ex post.
  • MSPV dosud nepředložilo strategie ICT pro období 2021 – 2025, ta by totiž měla navázat právě na dokončení klíčových IT projektů
  • Z NEN je zřejmé, že na MPSV je zásadní problém s vypisováním VZ, jak po stránce právní, tak technické. Evidentně je třeba supervising zkušeného partnera. Např. před týdnem vypsali zakázku „Správa lokální ICT infrastruktury 2020+“, o které hovoří i zmíněný materiál, a už i zde je závažná chyba ve vypsání, tím tedy další zpoždění.
  • Skutečně systémy nebudou mít žádnou dobu paralelního provozu? Pokud ano, dojde k porušení zákona
  • MPSV má pravděpodobně problémy nadefinovat svoje požadavky, někdo dělá něco špatně? Např. IPPD vysoutěženo za nějakou cenu, ale změnové požadavky jsou 3x hodnota zakázky (ZDE)
  • Další problém je v tom, že v rámci smlouvy na nějaké dílo je tvořeno i úplně jiné dílo: „Resort firmě mimo jiné zadal v rámci původní smlouvy, a tedy bez výběrového řízení i vytvoření IT systému na elektronickou výměnu sociálně-pojistných informací v rámci EU. O něm se přitom původní smlouva nezmiňuje. ČD Telematika díky tomu vyfakturovala ministerstvu 259 milionů korun bez DPH.“
  • V materiálu jsou uvedeny faktory ovlivňující harmonogram projektu „Informační systém Zaměstnanost“, pokud jich je tolik a jsou takto závažné, k naplnění harmonogramu téměř jistě nedojde.
  • Určitě je správné, že otevřené výběrové řízení (OVŘ) na zajištění provozu a rozvoje stávajících OKaplikací dělá advokátní kancelář, ale neměl by také být vysoutěžen i někdo, kdo připraví či zkontroluje zadání po technické stránce. Zda odpovídá potřebám MPSV, zda není diskriminační, aby to neskončilo na ÚOHS apod.
  • U vysoutěžených zakázek zcela chybí informace o tom, kdo zakázku skutečně realizuje
  • U plánovaných veřejných zakázek bych očekával informaci o výběru spolehlivého partnera, který dohlédne na to, aby se situace zlepšila (vypisování VZ, řízení projektů a dodavatelů, předání díla dle smlouvy atd.)

Nesrovnalostí není málo, pokud však bude ministerstvo sebekritické a začne brát výhrady vážně, je možno nedostatky odstranit a harmonogram dodržet. Je mi líto, že ministerstvu chybí jednoduchý manažerský pohled na věc. Přesto věřím, že se posuneme směrem ke kýženému cíli - 100% funkčnímu a bezpečnému systému pro výplatu dávek a důchodů.

(převzato z Profilu)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Fiala: Tak nám porodnice na přelomu roku hezky „jela“

23:08 Senátor Fiala: Tak nám porodnice na přelomu roku hezky „jela“

Komentář na facebookovém profilu k novoročnímu provozu v strakonické porodnici