To je problém, na který neexistuje žádná směrnice a zatím se nepodařilo zjistit, zda MŠMT chystá opatření a metodiky jednotného postupu, protože čím dál tím více ředitelů základních škol bude muset v brzké době řešit umístění navrátivších se, většinou nevzdělaných, žáků do běžných tříd.
A jaká je tedy situace? Poměrně kritická! Pokud se z Anglie vrátí třináctiletý žák, který neumí číst, pořádně psát, neovládá pravidla českého pravopisu, nezná české reálie, angličtinu ovládá pouze hovorově, stojí učitelé před vážným problémem. Co s takovým žákem, jak ho vzdělávat a hlavně, do jaké třídy ho zařadit. Mnohdy by bylo nejlepší takového žáka do školy vůbec nepřijmout, ale pokud si vyřídí trvalé bydliště na území ČR a spadá do školského obvodu dané školy, je přijat. Ptáte se, jak tedy ředitel školy postupuje? Většinou tak, že daného žáka podrobí přezkoušení, které je pouze formální a na základě výsledků testů, které jsou většinou katastrofální, je umístěn o ročník až dva níže. Umístění na první stupeň nepřipadá v úvahu, pokud do něj věkově nepatří, i když by mnohdy bylo nejlepší. Nejvíce smutná je ta skutečnost, že tito žáci ve většině případů neznají dějiny anglické literatury, neznají historii dané země. William Shakespeare je ten pán odvedle, co prodával zmrzlinu, Winston Churchill je hhhaaaammmmm, Margaret Thatcher byla ta paní, která pila čaj… je to smutné, ale je to tak. Oprávněně si klademe otázku, co v té Anglii dělali, navštěvovali vůbec místní školy? Pokud požadujeme potvrzení o průběhu vzdělávání v cizině, tak narážíme na ten největší problém. Žádné potvrzení není nebo to jsou torza, ze kterých se stejně nic kloudného nedozvíme. A na základě toho je žák přijat, protože tak hovoří zákon. Od rodičů se pomoci nedočkáme, protože jejich vzdělání nebývá právě nejlepší. Další problém, který může nastat, je úbytek žáků z majoritní společnosti, protože rodiče žáků mohou umisťování těchto dětí brát jako ohrožení či zpomalení výuky na úkor jejich dětí, protože se jim učitel nebude moci tolik věnovat. Není se čemu divit, když se musí v osmé třídě takovým dětem vysvětlovat obyčejné násobení a dělení, učivo třetí třídy. Tvorba názvosloví v chemii dělá problém i žákům, kteří prošli celým cyklem základního vzdělávání v ČR. Co potom asi zvládnou navrátilci? Odpověď si jistě najde každý sám.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV