Ožanová (ANO): Zachování účinné hospodářské soutěže, možnost ochrany identity podatele

03.05.2023 18:02 | Zprávy

Projev na 63. schůzi Poslanecké sněmovny dne 3. května 2023 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže.

Ožanová (ANO): Zachování účinné hospodářské soutěže, možnost ochrany identity podatele
Foto: ostrava.cz
Popisek: Zuzana Ožanová

Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane premiére, já bych se krátce vyjádřila k návrhu tohoto zákona. Jak již říkal pan premiér, návrh vychází z potřeby plnění závazků vyplývajících z členství v Evropské unii. Posiluje postavení orgánů pro hospodářskou soutěž tak, aby mohly účinněji prosazovat pravidla a je také o zajištění řádného fungování vnitřního trhu.

Také si dovolím znovu zdůraznit, co již tady bylo řečeno. Že vůči České republice ze strany Evropské komise již probíhá infringementové řízení, neboť Česká republika svou povinnost implementovat příslušnou směrnici do českého právního řádu do 4. 2. 2021 nesplnila. Právě na to navazuje již zmiňované uvedení zákona do praxe, kdy se nestandardně navrhuje, aby účinnost tohoto zákona byla patnáctým dnem následujícím po dni vyhlášení právě proto, abychom co nejdříve splnili svou povinnost. Já se nebudu zaměřovat na to, co je obsahem implementace. Pouze si dovolím jen zopakovat věci, které se netýkají čistě implementace.

Jedná se o problematiku narovnání, možnost orgánů veřejné správy navrhovat závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže, možnost ochrany identity podatele, společná a nerozdílná odpovědnost za uhrazení uložené pokuty dopustí-li se téhož přestupku více osob, které tvoří jednoho soutěžitele, zpřístupnění informací obsažených ve spise orgánům činným v trestním řízení, úpravu přestupků a rozšíření programu shovívavosti na vertikální dohody.

Hospodářskému výboru byly předloženy dva pozměňovací návrhy, a to návrh pana zpravodaje Jana Bauera, který dopřesňuje odkazy na předpisy Evropské unie a zpřesňuje okruh deliktního jednání postižitelného trestem v zákazu plnění. V navržené úpravě je výslovně zpracováno i s kategorií plnění v podobě veřejných služeb k přepravě cestujících, jelikož předmětem plnění nepředstavuje zadání veřejné zakázky ve smyslu zákona o zadávání veřejných zakázek. Současně má ovšem toto plnění přímou návaznost na prostředky alokované z veřejných rozpočtů. Oproti stávajícímu stavu se jeví vysoce žádoucím zpřesnění plnění financovaných veřejných zdrojů, na něž bude uložený zákaz skutečně dopadat.

Navržená úprava směřuje k tomu, aby trest v podobě zákazu plnění reálně postihoval širší množinu plnění nejsou hrazena prostřednictvím veřejných rozpočtů, avšak obsahuje výjimku reflektující situace, při nichž je dán důležitý veřejný zájem na tom, aby se uložený zákaz splnění neuplatnil. Velmi logickým se jeví rozšíření zákazu výkonu jiné placené funkce či jakékoliv jiné výdělečné činnosti s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti vědecké, pedagogické, literární, publicistické a umělecké, stanovené nyní pouze pro předsedu a také na místopředsedy. Návrh je veden snahou o posílení nezávislosti nejenom předsedy, ale také místopředsedů úřadu.

Za mě je to opravdu velmi logické, protože místopředsedové zastupují předsedu, tak by měla být stejná práva i povinnosti. Potom byl dán ještě jeden pozměňovací návrh, a to paní poslankyně Decroix a pana poslance Bendy, který doplňuje výčet vyloučených částí s nahlížením do spisu o záznamy telekomunikačního provozu, údaje o telekomunikačním provozu a záznamy pořízené při sledování věcí. Kolegové, uvádím to jenom proto, protože to je důležitá změna a domnívám se, že bychom si jí měli připomenout před samotným hlasováním.

Nově navrhovaná úprava totiž umožňuje úřadu využít pro účely dokazování ve věci šetření těch nejvýznamnějších protisoutěžních jednání záznamy, to znamená záznamy telekomunikačního provozu, údaje o telekomunikačním provozu a záznamy pořízené při sledování osob a věcí, které již byly opatřené orgánem činným v trestním řízení. K původnímu přechodnému ustanovení se doplňuje pravidlo o možnostech využití opatřených záznamů tak, že v řízení zahájených po nabytí účinnosti tohoto zákona lze použít záznamy, které byly opatřeny v trestním řízení až v době po nabytí účinnosti tohoto zákona. Novela sama o sobě nevyvolává potřebu navýšení pracovních míst, což je velmi výhodné.

A jinak, kolegové, kolegyně, za mě, aby ta účinnost byla co nejdřív, já děkuju navrhovateli zákona, protože přece jenom tady v tom bychom měli být jednotní a napomáhat co nejdříve implementaci předpisů Evropské unie. Děkuji.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Haas (ODS): Ta míra pokrytectví zvedla i invalidy ze židle

23:08 Haas (ODS): Ta míra pokrytectví zvedla i invalidy ze židle

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 k zákonu o elektronických komunikacích