Plamínková (STAN): S beztrestným provozováním vozidel s nadměrnými emisemi je třeba skoncovat

09.08.2018 9:20 | Zprávy

Nejvýznamnějším zdrojem znečišťování ovzduší na území hlavního města je silniční doprava.

Plamínková (STAN): S beztrestným provozováním vozidel s nadměrnými emisemi je třeba skoncovat
Foto: STAN
Popisek: Jana Plamínková

Za nejvýznamnější riziko lze považovat ultrajemné částice a na ně navázané rizikové látky. Prakticky u všech typů motorů platí, že emise částic závisí především na kvalitě konstrukce, seřízení, údržbě a obsluze motoru.

Zanedbávání údržby může vést k nadměrným emisím částic, a je-li vůz vybaven filtrem částic, k jeho selhání. V takových případech relativně často dochází k tomu, že místo řešení primárního problému je filtrační schopnost filtru odstraněna jeho provrtáním, vytlučením, nebo odstraněním.

Jaké je skutečné procentuální množství automobilů provozovaných v Praze, které vykazují nadměrné emise částic, bylo předmětem pilotního projektu Prahy založeném na dopravním průzkumu a měření množství ultrajemných prachových částic měření v reálném provozu. Na základě analýzy zjištěných údajů a v následném vyhodnocení technického stavu vozového parku na území hlavního města Prahy bylo zjištěno, že přibližně 9 % z vozidel, která měla být vybavena filtrem pevných částic (DPF), jsou nefunkční nebo filtr zcela postrádají.  I přesto, že se jedná o poměrně malou skupinu vozidel, bylo prokázáno, že vozidla s vysokými emisemi částic mají značný podíl na celkových emisích částic. Až zhruba 10 % vozidel s nejvyššími emisemi produkuje přibližně tři pětiny částic.

„Technickému stavu vozidel je třeba věnovat zvýšenou pozornost, S prakticky beztrestným provozováním vozidel s nadměrnými emisemi je třeba skoncovat. Aby se zabránilo praktikám odstraňování nebo cíleného poškozování DPF, bude nutné zaměřit silniční kontroly i na technický stav vozidel a emisní parametry. Jedině častějšími a důslednými kontrolami stavu vozidel lze výrazně snížit počty emisně problematických vozidel na komunikacích, a tím významně přispět ke zlepšení imisní situace ve městech a obcích s vyšší hustotou provozu,“ uvedla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

Měření prokázalo, že problém částic není omezen pouze na vozy s vadným filtrem pevných částic. Také starší vozy bez filtru jsou podstatným zdrojem částic. Velmi závažnou komplikací je charakter zdrojů částic, které na rozdíl od stacionárních zdrojů, jakými jsou topeniště a kotle, emitují výfukové plyny přímo uprostřed ulic, tj. v bezprostřední blízkosti lidí, kteří se zde pohybují, pracují a v mnoha případech i bydlí. Každodenní působení rizikových látek se velmi negativně projevuje na zdraví značné skupiny lidí.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Je pravda, že jste byl člen Pirátů?

A jak se to stalo, že jste od Pirátů přešel ke komunistům? Nebo podle vás platí, že Piráti jsou vlastně novodobý komunisté, jak mnozí tvrdí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Scheinherr (Praha sobě): Místo odvolání štědrá odměna

22:01 Scheinherr (Praha sobě): Místo odvolání štědrá odměna

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na odměnu ve výši 2,2 milionu pro ředitele pražského ma…