Premiér Babiš: Mediální výchova má žáky vybavit základní mediální gramotností

20.12.2018 19:42 | Zprávy

Projev na 24. schůzi Poslanecké sněmovny 20. prosince 2018 - odpověď na interpelaci poslankyně Langšádlové

Premiér Babiš: Mediální výchova má žáky vybavit základní mediální gramotností
Foto: screen: ČT24
Popisek: Andrej Babiš na tiskové konferenci.

Já určitě souhlasím s paní poslankyní, že dezinformační kampaně jsou problém. Mediální výchova je součástí rámcových vzdělávacích programů pro základní a gymnaziální vzdělávání. Školy ji musejí zařadit do svých školních vzdělávacích programů a realizovat ve výuce. Jedná se o takzvané průřezové téma, které nemá svoji samostatnou hodinovou (?) dotaci na úrovni rámcového učebního plánu, školy tedy nemusejí mediální výchovu vyučovat jako samostatný předmět, ale mohou ji například začlenit do jiných předmětů, například základu společenských věd, českého jazyka, literatury, uměleckých oborů, dějepisu atd.

Mediální výchovu lze také realizovat formou projektového vyučování. Mediální výchova nabízí elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médií a žáky vybavit základní úrovní mediální gramotnosti. Především se jedná o schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr, popřípadě je dát do souvislosti s jinými informacemi.

Průřezová témata reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. Mají výrazně nadoborový, transdisciplinární charakter, jejich cílem je rozvíjet nejen dovednosti a znalosti žáků, ale též utvářet jejich postoje a hodnoty a chápat danou problematiku v širších souvislostech oborů i každodenní praxe. Kromě mediální výchovy zahrnují stávající rámcové vzdělávací programy například environmentální výchovu, výchovu demokratického občana či myšlení v evropských a globálních souvislostech.

Pravidla pro výuku mediální výchovy jsou plně v kompetenci školy, ve kterých ročnících a jakým způsobem bude jako průřezové téma vyučována. Školy ale musí zajistit to, že žáci daného typu a stupně škol budou seznámeni s jejich obsahem, definovaným v rámcovém vzdělávacím programu, avšak s tím, že některé obsahy jednotlivých témat mohou akcentovat.

Je možné realizovat integraci do jiných předmětů formou projektu či samostatného předmětu. Nejvhodnější je kombinovat všechny uvedené formy. Jako příklad metodické podpory pro výuku mediální výchovy lze uvést publikaci s názvem K integraci mediální výchovy, která vznikla s podporou MŠMT. Metodickou podporu najdou učitelé také na portálu www.rvp.cz, kde jsou metodické materiály nabízející učitelům výstupy, které žáci mají dosáhnout, konkretizované náměty apod. Jsou uvedena také doporučení pro přístup k hodnocení mediální výchovy i příklady, jak začlenit mediální výchovu do školního vzdělávacího programu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Petr Letocha byl položen dotaz

Možná se nepletu, ale zdá se, že díky Trupovi se Evropa probouzí?

Jednak konečně vidíme nějaký pokus o to, ukončit mírem válku na Ukrajině a taky se zdá, že Evropa začíná řešit i svou bezpečnost. Ale opět se tím ukazuje, že jsme jako Evropa selhali a zaspali. Nebo máte jiný názor? Jestli ano, tak jak vysvětlíte, že se dosud vážně o míru na Ukrajině nejednalo? A ja...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Kuba: Ocenění medailisty z her XI. zimní olympiády dětí a mládeže ČR

22:31 Hejtman Kuba: Ocenění medailisty z her XI. zimní olympiády dětí a mládeže ČR

Medailisty z XI. zimní olympiády dětí a mládeže ČR 2025 přijali a ocenili ve středu 19. února předst…