Obecné zásady inkluze
Schválením zákona o společném vzdělávání na jaře 2015 došlo k průlomu v zacházení s dětmi, které mají speciální potřeby. V souvislosti s nástupem těchto dětí do „normálních“ škol byla přijata opatření, která by měla jejich inkluzi napomoci, tedy nová metodika, pomůcky, případně asistenti pedagogů, kteří budou s těmito dětmi cíleně pracovat. Zároveň je nutno zmínit, že v žádném případě nedochází k likvidaci škol, ve kterých se vzdělávají děti s lehkým mentálním postižením! Zákon na tyto děti pamatuje a umožňuje zřízení škol, tříd, případně studijních skupin v případě, že podpůrná opatření nebudou dostatečná pro uplatnění těchto dětí a naplnění jejich vzdělávacích možností.
Rodiče dětí s lehkým mentálním postižením tak čeká rozhodování, zda nechat své dítě ve speciální škole, nebo zda jej umístit do běžné základní školy. Ve speciálních školách ovšem dojde k redukci stávajícího systému dle přílohy upravující vzdělávání žáku s lehkým mentálním postižením (LMP) a budou se více podobat standardním školám s tím, že budou na školách nově působit také kantoři odborných předmětů a současně dojde ke zvýšení počtu dětí ve třídách.
Fámy, že by mělo dojít mávnutím kouzelného proutku ke zrušení všech speciálních škol a zařazení dětí s těžkým zdravotním postižením do běžných škol, což by mohlo přinést negativní důsledky pro obě strany, tak nejsou pravdivé a spíše jen poskytují rodičům postižených dětí větší míru svobody při rozhodování, kam umístit své dítě.
Od 1. září 2016 nově dostanou školy dostatek prostředků na to, aby zabezpečily bezproblémové vzdělávání žáků se speciálními potřebami. Tyto děti budou mít nově podporu ze strany asistentů pedagogů nebo kompenzačních pomůcek. Veškeré změny bude obsahovat prováděcí předpis,

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV