Šafránková (SPD): Podpora v nezaměstnanosti všem stejně? Třesky plesky, paní Maláčová!

19.05.2020 17:07 | Zprávy

Nápady socdemácké ministryně by byly ránou do zubů celé české ekonomice. Prodlužme raději podpůrčí dobu nejstarším a mnohdy nejobtížněji zaměstnatelným občanům v předdůchodovém věku. Za celoživotní práci si jistě zaslouží ohledy.

Šafránková (SPD): Podpora v nezaměstnanosti všem stejně? Třesky plesky, paní Maláčová!
Foto: archiv LŠ
Popisek: Lucie Šafránková, poslankyně Parlamentu ČR za hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD). Místopředsedkyně sněmovního Výboru pro sociální politiku. Členka Zastupitelstva města Brna.

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová v rámci svého oblíbeného „sportu“, jímž je předkládání zásadních programových a tematických návrhů stylem, proti kterému je i pověstné tahání králíků z klobouku vysoce promyšlenou a sofistikovanou činností, přišla v minulých dnech s nápadem, že se bude muset dočasně zvýšit podpora v nezaměstnanosti – s odvoláním na dopady koronavirové krize.

Divné počty proti pravidlům

Podle paní ministryně jsou ve hře tři scénáře navýšení podpory v nezaměstnanosti, přičemž v nejvyšší variantě se jedná o 500 korun na den, tedy o 15 000 korun za kalendářní měsíc. „Budeme muset jít cestou dočasného zvýšení podpory v nezaměstnanosti,“ říká k tomu Jana Maláčová. Proč bychom museli? Nezaměstnanost se v Česku v dubnu zvedla z březnových 3 procent na 3,4 procenta. Úřady práce evidovaly přesně 254 040 oficiálně registrovaných nezaměstnaných. Přitom není tak vzdálená doba (ještě rok 2014), kdy česká míra nezaměstnanosti atakovala dvojciferné hodnoty. Tehdy ovšem nikdo, ani politici ČSSD, po nutnosti urgentního zvyšování podpory v nezaměstnanosti nevolal. Samo Ministerstvo práce a sociálních věcí současně ve svých odhadech predikuje, že ve střednědobém horizontu očekává případné zvýšení nezaměstnanosti v intervalu do 8 procent. Podpora v nezaměstnanosti je de facto pojistným plněním svého druhu a ne plošnou, neadresnou, pro každého stejně vysokou sociální dávkou. Její podmínky a náležitosti stanoví Zákon o zaměstnanosti. Její výše a doba vyplácení (tzv. podpůrčí doba) se liší v závislosti na věku jejího příjemce (dikcí zákona „uchazeče o zaměstnání“). Občanům do 50 let je vyplácena pět měsíců, lidem od 50 do 55 let osm měsíců a osobám nad 55 let pak 11 měsíců. Konkrétní částka této podpory se stanoví u zaměstnanců z průměrného měsíčního čistého výdělku za poslední dva roky, u osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) z tzv. vyměřovacího základu. První dva měsíce se vyplácí 65 procent tohoto základu, další dva měsíce 50 procent a ve zbylém čase příslušné podpůrčí doby 45 procent. Tyto procentní poměry mohou být sníženy, jestliže zaměstnanec opustil své pracovní místo z vlastní vůle nebo na tzv. dohodu. Zásadní podmínkou pro to, aby měl člověk na podporu v nezaměstnanosti vůbec nárok, je účast na sociálním (důchodovém) pojištění minimálně 12 z posledních 24 měsíců.

Je snad cílem spící zámek?

Výše podpory v nezaměstnanosti je taktéž shora zastropovaná. Za jeden kalendářní měsíc mohou její příjemci dostat maximálně 0,58násobek průměrné mzdy v Česku za první až třetí čtvrtletí předchozího roku. V současné době jde o 19 389 Kč. Pokud bychom tedy vzali návrh paní Maláčové doslova, musel by se i tento “strop“ snížit na 15 000 Kč. Jestliže ovšem máme uvažovat o nějakých změnách v konstrukci této podpory, pak právě zde, protože je krajně nespravedlivé, aby zaměstnanci, popřípadě OSVČ, kteří léta odváděli sociální pojištění z mezd a příjmů třeba až několikanásobně převyšujících průměrnou mzdu ve státě, pobírali v nezaměstnanosti podporu hluboce nižší, než je 45 % jejich posledního příjmu, a to zejména, jde-li o poměrně krátké, časově omezené období. Prodlužme spíše podpůrčí dobu u nejstarších a mnohdy nejobtížněji zaměstnatelných občanů v předdůchodovém věku. Za celoživotní práci si to jistě zaslouží, mají v tomto smyslu určitě „předplaceno“. Posilme tedy u podpory v nezaměstnanosti její pojistný charakter a dimenzi spravedlnosti a neměňme ji, byť dočasně, v další rovnostářskou nezásluhovou dávku, která navíc bude působit značně demotivačně, zejména vůči občanům s nižšími pracovními příjmy například do úrovně 20 000 Kč čistého měsíčně, kteří začnou – pochopitelně a pragmaticky – uvažovat o tom, zda pro ně nebude výhodnější trávit čas v klidu doma za 15 000 Kč, namísto každodenního ranního vstávání, dojíždění a tvrdé dřiny. Připomeňme i to, co již zmínili jiní kritici tohoto zamýšleného experimentu. Jde o prostý fakt, že tato patnáctitisícová podpora stylem „padni komu padni“ převyšuje současnou zákonnou úroveň minimální mzdy. Demotivační faktor této speciální podpory by hrál podobnou roli, jako jiný, už realizovaný, návrh ministryně Maláčové na co nejdelší a nejvyšší tzv. ošetřovné.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

Pokles reálných mezd

To, že nám klesají reálné mzdy a vůbec klesá naše životní úroveň víme i bez toho, aniž byste nám to jako politici říkali. Mě spíš zajímá, co jako politici děláte proto, aby naše mzdy a životní úroveň byly lepší - vyšší?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Turek (Motoristé): Autoprůmysl od EU očekává zásadní změny

13:55 Turek (Motoristé): Autoprůmysl od EU očekává zásadní změny

Evropský parlament dnes pokračoval v projednávání Akčního plánu pro automobilový průmysl, který reag…