Jedna z příležitostí, které pandemie přinesla, je rychlejší ústup od automobilové dopravy v centrech měst. Lidé na home office tolik necestují, intenzita dopravy klesla a řada měst toho využila k úplnému uzavření obytných ulic nebo k vyhrazení cyklopruhů na komunikacích. Čerstvě zveřejněné výsledky sledování dopravy ve 106 evropských městech , která taková opatření udělala, prokázaly nárůst cyklodopravy od 11 do 48 %.
Uzavření ulic pomocí mobilních zábran a namalované pruhy na cestách jsou přitom velmi levná a rychlá opatření. Výsledky mají i ekonomickou hodnotu odhadovanou pro tato města mezi jedním až sedmi miliardami dolarů. Hlavním přínosem jsou dopady na zdraví, především kvůli nižšímu znečištění z automobilové dopravy. To je dosud podceňovaný tichý zabiják, který má jen v Evropě na svědomí statisíce předčasných úmrtí ročně.
„Liberec bohužel nepatří mezi města, která k něčemu takovému našla odvahu“, konstatuje zastupitel Josef Šedlbauer (Zelení), na jehož otázky k udržitelné dopravě vedení města nemělo na březnovém zastupitelstvu žádné odpovědi. Naopak, loni na jaře byl zrušen systém půjčovaných „růžových“ kol.
„Dobrá zpráva je, že společnost Bolt teď v Liberce spouští sdílení elektrokoloběžek, které mají šanci růžová kola alespoň částečně nahradit. Je to ale jen jeden střípek do změn v dopravě, které město musí udělat, abychom dál neztráceli v kvalitě života“, zdůrazňuje Šedlbauer.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV