Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, vážený pane ministře,
dovolte mi jenom velmi stručně se vyjádřit k tomuto návrhu zákona, kdy primárním účelem tohoto návrhu je zcela jistě zvýšení vymahatelnosti nezaplacených pokut za dopravní přestupky. Tohoto cíle má být mj. dosaženo tím, že oprávněním policie, celníků bude možno zmobilizovat motorové vozidlo, u jehož řidiče či provozovatele byl takový nedoplatek na pokutě evidován.
Nicméně, jak jsme slyšeli v úvodním slovu pana ministra, není to jenom tato úprava, která by měla vést ke zvýšení vymahatelnosti pravomocně uložených pokut, ale ocenil bych i to, že v tomto návrhu zákona po delší odborné diskusi se změní některé ustanovení v zákonu o Policii ČR, která reagují na potřeby aplikační praxe. Myslím, že se to ukázalo v poslední době při řešení mimořádných situací, viz úprava tísňové komunikace, ochrana před bezpilotními systémy, možnost rozšíření zákazu, rušení provozu elektronických komunikací a především rozšíření okruhu osob, jimž může být poskytnuta policejní ochrana.
Zmínka o změnách v trestním řádu tady byla ze strany pana ministra vnitra velmi dobře vysvětlena, včetně i druhého garančního výboru, který se k tomu vyjadřoval. I na ústavně-právním výboru jsme se shodli, že tento návrh, když se tato část vkládá do novely trestního řádu, má být především reakcí na problematiku nepřiměřených vysokých trestů ukládaných soudy za mnohdy bagatelní trestné činy spáchané za trvání nouzového stavu v souvislosti s pandemií onemocnění covid.
Myslím si, že s ohledem na tuto naléhavou společenskou potřebu je toto dostatečně odůvodněno, včetně toho, že se jedná o ten tzv. přílepek apod. Nicméně prosím, dovolím si v tuto chvíli jen nějaký svůj osobní postoj k tomuto návrhu zákona. Je potřeba říct, že v tomto návrhu je chyba. Je to ta rozdílná úprava, která se týká Zákona o policii, Celní správy a obecní policii. Tato chyba je především v té rozdílné úpravě, jak má postupovat obecní policie, Policie ČR a Celní správa v souvislosti s vymáháním nedoplatků u pravomocně uložených pokut.
Nicméně prosím, tento celkový návrh by touto chybou neměl být znehodnocen. A proto jsme i na ústavně-právním výboru od předkladatelů požadovali, aby se zamysleli nad touto úpravou a případně podle aplikační praxe připustili i modifikaci, nebo novelizaci úpravy týkající se zákona o obecní policii.
Nicméně bych chtěl zdůraznit, že pro mě nejdůležitější změnou je opravdu použít ten samotný zajišťovací úkon v případě neuhrazení dluhu na pokutách, který by spočíval v tom, že zadržíte registrační značku nebo použijete botičku. Jenom pro příklad z praxe. Velmi často se stává, že na místě přestupku řidič souhlasí s přestupkem i s udělením blokové pokuty, nicméně vyžádá si na místě nezaplacený blok pokuty. S tím, že následně nastává proces vymáhání přes Celní správu. Např. v souvislosti se zahraničními přestupci, dejme tomu cca za 500 Kč, je tento řidič, případně provozovatel, vyrozuměn v zahraničí, a nenastane vůbec nic.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.