Senátor Čunek: Co je to dojezdová úzkost, ví asi každý z nás

15.02.2023 20:34 | Zprávy

Projev na 7. schůzi Senátu ČR ze dne 15. února 2023 k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o schvalování typu motorových vozidel a motorů vozidel z hlediska jejich emisí a životaschopnosti baterie (Euro 7).

Senátor Čunek: Co je to dojezdová úzkost, ví asi každý z nás
Foto: Repro YouTube Aby bylo jasno
Popisek: Senátor Jiří Čunek

Děkuji za slovo. Já nemám rád, a asi nikdo z nás to nemá rád, když se někdy zpravodaj dostane do modu, kdy v závěrečném slově, které má být čistě zpravodajské, či ve zpravodajské zprávě, která má odrážet diskusi na výboru, tak z toho potom udělá, řekněme, vlastní názor, vlastní vystoupení. Proto jsem se přihlásil, abych možná některé věci okomentoval a nezneužil zpravodajské pozice jako poslední.

Já bych rád řekl jednu, a to říkám bez ironie, zásadní věc. EU nebo, řekněme, v tom evropském tisku je napsáno, že opatření budou stát do roku 50 35 mld. Kč. V logice toho, co se stalo včera a co se děje teď, by se to mělo týkat asi jen věcí, které se týkají otěru pneumatik a brzd, protože po roce 35 už se budou vyrábět elektrovozidla.

Není úplně pravdou to, co tady padlo. Samozřejmě se nezlobím na kolegy, že by se nevyráběla žádná auta se spalovacím motorem. Návrh předpokládá, abych byl spravedlivý, že ta úplně nejmenší auta a pak zase jiná auta, asi ta velká, záchranné sbory a tak, že mohou mít výjimku. Jak to dopadne, nevíme, ale mluví se o tom, že mohou mít.

No nicméně má-li být vynaloženo, ten předpoklad, který nejenom já, byť já jsem technik a dokonce mé vzdělání bylo vedeno tímto směrem, myslím technicky, tak nemám tu akci, abych se postavil do role toho, kdo tomu skutečně rozumí, ale když jsem při jednání s laboratořemi a lidmi, kteří se tím výrazně zabývají, tak těch 35 miliard euro považují za ne konečnou částku, protože ten problém je v tom – a tím odpovím panu kolegovi, senátoru Krskovi, přes paní předsedající – je dobře, že jste uvedl ta procenta. Ten problém je v tom, že oni neví, jak k těm procentům dojít. Jako v tom já vidím ten zásadní problém. Že ten vývoj se teď předpokládá. A že by měl nastat. Nicméně to, co mně přijde nesmyslné, je to, že stanovíme nějaké procento a řekneme si, že tam prostě dojdeme. A teď použiju jeden příklad, aniž bych vás všechny chtěl zdržovat. Existuje z roku 2008 nebo 2009 rozhodnutí, že do roku 2030 přestaneme skládkovat. Teď se dívám na starosty, bývalé starosty, všech se to bude týkat. A teď to znamená skládkovat odpad jako takový. A teď si vemte, že máme rok 2023. Já jsem před 3 nebo 4 lety se byl podívat na pyrolýzu a prostě na některé formy spalování v Anglii a jinde po Evropě. A vždycky to byl v uvozovkách „fejk“, protože to bylo téměř laboratorní zařízení, které buď tedy to byla laboratoř, anebo to bylo, zrovna se spalovaly zrovna tou pyrolýzou odpady, které jsou velmi žádoucí. Například pneumatiky. To znamená, vyrábí se z nich uhlík, spalují se nádherně, ještě z toho je olej. Opravdu to je výborné, ale ten směsný odpad se k tomu vlastně, aby to fungovalo, nemůže dát v nějakém větším množství, které by nebylo zanedbatelné z pohledu toho, co děláme.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Radek Rozvoral byl položen dotaz

Politické neziskovky

Slibujete ukončit financování všech politicky zaměřených neziskovek z rozpočtu. Máte jejich seznam? Dost by mě zajímalo, které to jsou. A ještě kdo přesně teď rozhoduje, kolik která neziskovka dostane? Protože mě přijde, že je řada těch, co opravdu pomáhají, ale stát jim nepřispívá a je smutné, koli...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Turek (Motoristé): Autoprůmysl od EU očekává zásadní změny

13:55 Turek (Motoristé): Autoprůmysl od EU očekává zásadní změny

Evropský parlament dnes pokračoval v projednávání Akčního plánu pro automobilový průmysl, který reag…