Dobré dopoledne. Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové. Protože pan ministr docela podrobně probral ty novely zákonů, já bych se vyjádřil k tomuto tisku obecně.
Budu kritický k tomu průběhu legislativního procesu, protože považuji za docela nešťastné, že jednak ke změnám zákonů daňovým byl do jednoho balíčku zabalen zákon o ochraně ovzduší, který, jak se ukázalo jak při některých diskusích, jak s ministerstvem financí, tak s ministerstvem životního prostředí, je docela složitý, je provázaný s mnoha evropskými nařízeními.
Myslím, že by si zasloužil samostatného projednávání. To je věc první. Věc druhá je, že tento soubor byl projednán v Poslanecké sněmovně v prvním čtení bez projednání ve výborech, rovněž neproběhlo žádné připomínkové řízení na úrovni vlády, nebylo provedení hodnocení dopadů regulace. Ta absence všech těch výše uvedených kroků je zdůvodňovaná nutností rychlé pomoci pro občany a podnikatele, což sice chápu, ale z pozice senátora nepovažuji tento důvod za natolik relevantní, aby zdůvodňoval tento nestandardní legislativní proces.
Co se týká zákona samotného, při projednávání ve výboru bylo s povděkem kvitováno, nebo kladně kvitováno to snížení zejména silniční daně, i dalších opatření ve věcech daňových. Samozřejmě velkým přínosem je rovněž to odstranění povinného přimíchávání biosložek, které otevře dveře k využití alternativních způsobů toho dosažení emisního cíle, což jsou způsoby, které jsou ve většině případů mnohem efektivnější a ekologičtější, než je právě to přimíchávání. Nicméně i tady si dovolím takovou drobnou kritiku, protože když tento zákon prošel v Poslanecké sněmovně, to zrušení přimíchávání bylo prezentováno s tím, že to nějakým způsobem sníží cenu motorových paliv.
Nicméně, jak jsem zjistil, ty ceny biopřísad, těch biopaliv, jsou srovnatelné nebo dokonce nižší než samotná ta motorová paliva. Takže co se týká ceny, jakoby bylo naopak možná žádoucí v dnešní době přidávat těch biosložek do těch motorových paliv v uvozovkách co nejvíce, to znamená, co umožňuje jak zákonodárství, zejména nařízení EU, tak samozřejmě po té technické stránce, co je ještě možné, jaký podíl biosložky v tom palivu je přidat. Berte to jako takovou nadsázku, nicméně ta cena prostě těch biosložek je nižší než ta cena těch samotných paliv. To je jedna věc.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.