Senátor Koštial: Myslím, že tato směrnice nás nutí do něčeho, co není ekonomicky podložené

03.11.2022 20:15 | Zprávy

Projev na 2. schůzi Senátu 3. listopadu 2022 k návrhu zákona o podpoře nízkoemisních vozidel

Senátor Koštial: Myslím, že tato směrnice nás nutí do něčeho, co není ekonomicky podložené
Foto: archiv RK
Popisek: Starosta Mikulova Rostislav Koštial (ODS)

Pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové,

já nebudu, protože někteří předřečníci už něco v těch svých vystoupení naznačili, tak já se pouze podělím o osobní zkušenost. Já jsem byl donedávna starostou města Mikulova. A přesto, že nejsem žádný fanatik Green Deal, tak jsem se asi před 3 lety rozhodl, že zekologizuji místní dopravu. A začal jsem shánět nějaké vozidlo, nějaký autobus středního segmentu. A v té době jsem začal jednat s dealery světových značek – Mercedes, Hyundai, Renault.

V té době mně všichni řekli, že mám vydržet, že to bude trvat zhruba dva roky a oni se s tím vývojem vypořádají a budou na trhu, ta vozidla, v nějakých reálných cenách a reálných kompozicích, tak, aby se daly využívat. Sháněl jsem vozidla kolem 25 míst celkem, protože by nám to na malé město mělo stačit. Po dvou letech jsem se dozvěděl, že tento segment tito výrobci v podstatě opustili, že na trhu taková vozidla víceméně nebudou. Ano, jsou tady na trhu obrovské autobusy v řádu kolem 30 milionů korun.

Myslím si, že tato směrnice nás nutí do něčeho, co není ekonomicky podložené. Ano, bylo tady naznačeno, že to bude dotováno. Já z principu jsem proti dotacím jakéhokoli druhu, takže úplně se mi tento model nelíbí, že něco zdražíme, samozřejmě ty obce na to mít nebudou, tak jim dáme nějaké dotace. Ale musíme si taky říct, zase to souvisí s tím zákonem o veřejných zakázkách, že abychom mohli někdy v roce 2024 plnit nějaké normy a parametry, tak musíme zahájit nějaká výběrová řízení v podstatě v příštím roce. To se prostě nedá reálně stíhat.

Takže vozy nejsou na trhu, peníze nejsou. My si musíme říct, že tuto úvahu toho těžkého, tvrdého Green Dealu, se kterou jsem nikdy úplně nesouhlasil, tu jsme měli před válkou, která vypukla na Ukrajině, v době, kdy jsme si mysleli, že máme energií přebytek, že naše elektrárny vyrábějí, že to teče bůhví kam, protože máme všeho dost. Dnes si musíme říct, že nemáme všeho dost. Blížím se k finále.

Na závěr své municipální kariéry se mi podařilo sehnat slovenskou firmu, která vyrábí autobus plus minus 30 míst, vyrábí ho na vodík. Tento autobus stojí 10, 12 milionů korun, mají dvě modifikace, napůl elektro a vodík a vodík čistý. Ale samozřejmě nevíme, nemáme ty stanice. V Mikulově se teď buduje první velkokapacitní dobíjecí stanice pro elektromobily. Nemůžeme mluvit o těch malých stanicích, které jsou v obchodních domech atd. Jestli chceme masivně takhle rychle zavést elektrifikaci, vytvořme k tomu podmínky. Ty podmínky podle mě tady dnes ještě nejsou. Ani materiálové, ani finanční.

Děkuji.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Babiš (ANO): Kvůli emisním limitům mají brzo zmizet auta dostupná pro normální lidi

16:04 Babiš (ANO): Kvůli emisním limitům mají brzo zmizet auta dostupná pro normální lidi

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k emisním limitům pro auta.