Vážená paní ministryně, milé kolegyně, vážení kolegové,
je před námi velice zásadní změnový zákon, který mění stávající stavební zákon, který není dokonalý. Jeho změna je žádána. A jak už i zaznělo z úst paní ministryně i kolegů předřečníků, ta novela má řadu pozitiv. Je potřeba také spravedlivě i toto zmínit. A tato pozitiva spočívají, řeknu to velmi krátce, právě ve zřízení speciálního stavebního úřadu, který je zároveň odvolacím a tedy právě ten ping pong, který velmi prodlužoval stavební řízení, odpadá tím, že odvolací stavební úřad musí rozhodnout ve věci. Stejně tak ty těžké stavby, s kterými se mnohé stavební úřady praly, tzn. ty, se kterými se setkaly jedenkrát za svou existenci, ať je to letiště, elektrárna, produktovod apod., tak bude řešit specializovaný stavební úřad s odborníky, kteří si s tím umí daleko lépe poradit a řízení bude rychlejší.
Naprosto zásadní pozitivum, po kterém dlouho voláme, je digitalizace veřejné správy. Já doufám, že se to povede, že servery budou pracovat spolehlivě. To vnímám jako obrovský přínos.
Ovšem u tohoto prvku je tu jedno "ale". To "ale" je například v tom, že nově budou mít povinnost projektanti vkládat projektové dokumentace digitálně na jedno úložiště. Tímto počinem se zbavíme těch starších, kteří nepracují v digitálním prostředí, kteří ještě malují na těch prknech. A ti už se to učit nebudou. A v dnešní době máme velký problém sehnat projektanty téměř na cokoli. Stejně tak je potřeba si uvědomit, že ani Portál stavebník není úplně pro každého, byť bude intuitivní sebevíc. Ale dnes ti stavebníci, kteří jsou často z řad dělníků apod., úplně nejsou digitálně vzdělaní. A pro ně může být velkou komplikaci v Portálu stavebníka pracovat. Tak buď si budou jednat, možná draho, ty, kteří to za ně udělají. A bude jim chybět ten kontakt, který dnes mají. Ta síť stavebních úřadů, která čítá zhruba 700, je dobrá v tom, že skutečně každý úřad je blízko stavebníkům. A většinou stavebníci svého úředníka, vedoucího stavebního úřadu znají. Takže mají k němu důvěru a on jim poradí. To bohužel v Portálu stavebník bude asi složitější. Případně dojezdové vzdálenosti budou delší. Každopádně je ale digitalizace velké pozitivum. Nebudu to rozebírat hlouběji, protože obzvláště pan senátor zpravodaj Větrovský to řekl velice pěkně.
Takže to významné omezení státní správy skutečně považuji za oddálení státu občanům. Redukujeme na méně než třetinu. A my třeba v našem území máme zalidněnost zhruba 32 obyvatel na 1 km2, takže jestliže náš stavební úřad obsluhuje 320 km2, tak to není ani 10 000 obyvatel. Takže to je to, co my nemůžeme splnit.
Už zmíněná místní znalost. Jednak včasné odhalování případných černých staveb, ale i místní znalost vztahů mezi lidmi může oddálit případné problémy, které mohou nastat tím, že úředník nedobře vyhodnotí, jak může reagovat soused na stavbu vedle, kdy se třeba někde řevnivost bohužel tahá i k soudům. A prakticky jediný přezkum při rozhodnutí je soudní. A tady se obávám i zahlcení soudů.
Ovšem největší problém vidím v novele v tom, že se významně, až brutálně omezuje místním samosprávám rozhodování o svém území. Tohle vidím jako útok na samosprávy. Při stanovení nebo při tvorbě územních plánů jsou obce v podřízeném postavení. To je pro mě naprosto nepřijatelné. Kdo jiný by měl rozhodovat o tom území než místní samosprávy? S politickou odpovědností. Ti lidé, kteří jsou z lidí voleni, kde si nedovolí udělat nějakou špatnost, protože to okamžitě schytají. Tak tohle budou rozhodovat úředníci, kteří jsou vzdálení, anonymní? To je pro mě naprosto nepřijatelné. Takže to podřízené postavení obcí při tvorbě územního plánu vidím jako zásadní zásah do samospráv.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.