Ačkoliv se cítím být ovlivněn i rozčarován postojem a názory vysokých představitelů Evropy o uprchlické krizi, jsem přesvědčen, že cílem každé demokratické země by mělo být rozvíjet azylovou politiku a umět poskytnout dočasnou mezinárodní ochranu každému státnímu příslušníkovi třetí země, kterému hrozí pronásledování z náboženských, politických a jiných důvodů. Nevzpírám se proto společné azylové politice, ale nejsem s ní spokojen.
Současná uprchlická krize není obvyklou událostí a Evropa zcela jistě stojí před jednou z největších migračních krizí v historii země. Proto pokládám za důležité opakovaně vyzvat také k větší obezřetnosti ve vztahu k azylové politice. Je vidět, že existující společná azylová politika zkrátka není připravena na takový nápor uprchlíků a dokazuje to chaos, který v Evropě zavládl. Vývoj událostí ukazuje, že bychom se měli stavět k návrhům Evropské unie více kriticky a jak se říká: mít oči otevřené. Nepochybuji o tom, že bruselští úředníci nemají ponětí o tom, co a jakým způsobem ohrožuje bezpečnost našich občanů. Jsem rád, že návrh zákona o azylu, který na svátek sv. Martina projednal Senát, se vydal cestou zpřísnění azylového řízení a shoduji se s předkladateli v úpravě řady věcí (např. právní úpravě podávání opakovaných žádostí, zpřesnění názvosloví, prověřování příjmů cizinců apod.). Ale s celkovým zpřísněním azylového řízení spokojen nejsem.
Je mi jasné, že nebylo předmětem předkládané novely řešit uprchlickou otázku komplexně a otevírat v této souvislosti další zákony. Přesto bych rád při této příležitosti přeci jen krátce naznačil některé problémy, o kterých bychom měli dříve či později vážně diskutovat a reálně uvažovat o přijetí určitých opatřeních.
Inspiraci bychom měli hledat v zahraničí - v Austrálii, Kanadě, ale třeba i v nedalekém Maďarsku. Nechci zde podrobně rozebírat, v čem jsou novely a opatření azylových zákonů sousedních zemí v některých ohledech přísnější a důslednější, a stručně naznačím dva okruhy problémů, které bychom měli řešit.
Prvním okruhem je bezpečnost. V zákoně o azylu mi vadí vágní definice žadatele o azyl. Podle právní úpravy jde o cizince, kteří hledají v České republice ochranu před pronásledováním nebo před hrozící vážnou újmou. Podle této definice se nemusí jednat jen o uprchlíky ze zemí, kde probíhá válečný konflikt či jiné projevy nepřátelství vůči národnosti či náboženství. Tato definice v podstatě předjímá k udělení azylu kohokoli. A tím kýmkoli jsou, jak je vidět, především ekonomičtí migranti. Je otázkou, zda nebylo možné potenciálního azylanta definovat trochu přesněji, abychom orgánům vedoucím azylové řízení zúžili při přijímaní manévrovací prostor.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV