Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře a kolego, vážené kolegyně a kolegové, tak přemýšlím, co k tomu dodat? Pan ministr... vyčerpávajícím způsobem a věrně nám osvětlil, popsal výsledky jednání Evropské rady. A závěry, které z tohoto jednání vyplynuly, včetně pozice naší vlády. Takže jenom budu rekapitulovat, že zasedání Evropské rady proběhlo nakonec jeden jediný den 23. března. Pak následoval onen Summit, který zmínil pan ministr. V zásadě významnou úlohu opět hrála Ukrajina. Evropská rada v zásadě potvrdila opětovně, že stojí v plné míře po boku Ukrajiny. A zopakovala, že bude i nadále poskytovat významnou politickou, humanitární a vojenskou podporu, ekonomickou, a to tak dlouho, jak bude potřeba. Takže jinak snad, byť o tom pan ministr také mluvil.
Evropská rada, použiji ne slovo „vítá“, ale „ocenila“ dosažení dohody v rámci rady ohledně dodávek pozemní a dělostřelecké munice Ukrajině a uvolnění odpovídajících finančních prostředků prostřednictvím evropského mírového nástroje na poskytnutí během příštích 12 měsíců 1 milionu kusů dělostřelecké munice. To odpovídalo předběžným návrhům.
Jinak pokud se týká Moldavské republiky, tak EU se rozhodla i nadále poskytovat veškerou, je tam popsáno, relevantní podporu Moldavské republice včetně podpory s cílem posílit odolnost této země a její bezpečnost, stabilitu, ekonomiku.
Trochu mě mrzí, ale to jsme včera diskutovali na našem výboru, že přeci jen ta Gruzie je mimo pozornost. A vím, že jsou tam problémy. I v Moldavské republice jsou také určité problémy, je tam jakási dichotomie vlády a prezidentky, takže jen bych chtěl upozornit na naše usnesení spojené s předminulou Evropskou radou, aby ČR prosazovala téma Gruzie a podpořila kandidátský status Gruzie, protože jsem přesvědčen, že je to v našem zájmu.
Co se týká konkurenceschopnosti a ekonomiky, tak pan ministr, a jen budu opakovat, mluvil o podpoře jednotného trhu. Kdybych se na to podíval z ekonomického pohledu, tak závěry v ekonomické oblasti jsou hodně obecné. Pokud to má být jako politické zadání Evropské komisi, tak je otázka, co z toho všechno vzejde.
Takže z konkrétnějších věcí ER vyzvala k dosažení pokroku v oblastech výzkumu a inovace s cílem zvýšení investic tak, aby bylo dosaženo cíle veřejných a soukromých výdajů ve výši 3 % hrubého národního důchodu. To je aspoň konkrétní číslo.
V průmyslové politice vyzývá k pokračování práce na návrzích Aktu o průmyslu s nulovými čistými emisemi a Evropského aktu o kritických surovinách. O tom mluvil pan ministr. Včera VEU vybral směrnici, která je již zpracována nebo navržena k projednání, takže určitě se k tomu Senát v nějaké podobě vysloví. Ať už v podobě vzetí na vědomí nebo v podobě příslušného usnesení.
V energetické oblasti vyzvala ER Komisi a členské státy, aby zajistily připravenost a pohotovostní plánování s ohledem na příští období plnění zásobníků plynu a příští topnou sezonu. V této souvislosti naléhavě vyzývá všechny zúčastněné strany, aby plně využívaly mechanismu společného nákupu prostřednictvím energetické platformy EU. Myslím si, že je to jednak výhodné a je to i úspěch našeho předsednictví, že došlo k takové dohodě. A je potřeba výhody společného nákupu určitě využívat.
Jenom budu konstatovat, že závěry zasedání ER jsou obsaženy v senátním tisku 67, což víte, a VEU vzal na vědomí tyto závěry na své včerejší schůzi dne 29. 3. 2023, kdy doporučil, abych jako zpravodaj předložil návrh usnesení vycházející z tohoto usnesení. Takže jako zpravodaj předkládám návrh usnesení, aby Senát ČR vzal na vědomí závěry z jednání ER, které se konaly dne 23. 3. 2023.
Děkuji za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.