Děkuji, vážený pane ministře, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové. Přece jenom školství se nás hluboce dotýká, je to dlouhodobá záležitost, která nepřinese výsledky hned, zato problémy, kdy se rojí, tak mohou být pro mnohé ministry smrtonosné. A také byly, takový ten dlouhý výčet, ale pan ministr nám drží, tak to bude možná tím, že dobře běhá.
Já bych chtěla jenom podtrhnout to, že vnímám velmi pozitivně, že v tomto dlouhodobém záměru bude kladen důraz i na klíčové kompetence týkající se hodnotové orientace žáků a jejich společenských postojů. A je to vzdělávání zejména pro demokracii a občanskou společnost.
Ono to není fráze, ono je to velmi důležité. A je to s akcentem, se zaměřením na mezigenerační dialog či pomoc potřebným. A nejedná se jenom o hodnoty a postoje, ale také o budování občanské gramotnosti. A to si myslím, že dnešní dospělá populace chytá někde v letu a chybí nám to velmi. Tady vidím klíčový problém budoucího školství.
Za zmínku také stojí to, co už tady zaznělo, problém s atraktivitou učitelského povolání, protože to nejsou jenom zmiňované peníze, ale je to vůbec motivace kantorů a hlavně podle čísel, my máme jeden z nejvíce stárnoucích sborů učitelů ze zemí OECD. Zvýšit atraktivitu učitelského vzdělávání už asi opět musíme vzít globálně, že se zamýšlíme nad tím, jak jsou naši mladí budoucí pedagogové vzděláváni, podle čeho si vůbec vybírají, aby šli studovat na učitele. A je to opět běh na dlouhou míli. Pokud chceme, aby se nám ve školách moderně učilo, musíme tam mít mladé vzdělané lidi, a samozřejmě s veškerou úctou k těm, co teď drží štafetu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV