V předválečném období jsme díky výkonům na mezinárodních soutěžích nezapomenutelného akrobatického tria pilotů Novák, Široký a Hubáček byli středem pozornosti. Zejména František Novák, který byl nazýván „králem vzduchu“ naše letectví tehdejší doby výrazně proslavil.
V poválečném Československu jsme se úspěšně prezentovali výrobou špičkových sportovních a také vojenských letadel. Do dnešní doby po celém světě létá řada letounů Zlin a také cvičných proudových letadel Delfin L-29 a Albatros L-39. Albatros L-39 je cvičným proudovým letounem, kterého bylo vyrobeno rekordních tři tisíce kusů a byl exportován do mnoha zemí celého světa. Dodnes jich po celém světě létá několik stovek, zvláště mezi soukromými majiteli. Zlom v letecké akrobacii ve sportovním světě přinesl v šedesátých letech akrobatický speciál Zlin Z-50L, který svými letovými vlastnostmi předčil konkurenci a našim barvám přinesl několik titulů mistra světa i Evropy.
V uplynulých sedmdesáti letech se ukázalo, že máme mnoho leteckých sportovců, kteří se pohybují v absolutní špičce světového leteckého sportu. Letečtí akrobaté, piloti kluzáků, parašutisté, balonáři a celá škála sportovců kategorie LAA.
Náš letecký průmysl vyráběl proudová stíhací letadla, malá dopravní letadla a skvělé proudové i turbovrtulové motory.
Měli jsme i zastoupení v mezinárodních leteckých organizacích jako je mezinárodní letecká federace FAI nebo její „dcera“ pro leteckou akrobacii CIVA. Je dobré připomenout jména jako byl mjr. Jaroslav Kohoutek, který reprezentoval Aeroklub ČR a byl jedním z hlavních iniciátorů vzniku mistrovství světa v letecké akrobacii. První se, právě z naší iniciativy, uskutečnilo v roce 1962 v Bratislavě. Inženýr Čeněk Kepák byl dokonce prezidentem FAI a nezapomenutelný Ing. Jiří Kobrle – vynikající „letecký diplomat“ - byl mnohonásobným vice-prezidentem FAI i CIVA a přes dvanáct let se pohyboval v řídicích funkcích těchto světových leteckých organizací.
Výrobci „ultralehkých letadel“ představují ve světovém měřítku naprostou špičku a výrobce horkovzdušných balonů Kubíček snad, kromě britského Camerona, nemá ve světě konkurenci.
Dlouhá léta jsme i v letecké dopravě patřili mezi evropskou klasiku. Československé aerolinie byly pátou nejdéle létající společností na světě. Bohužel ČSA potkal smutný osud – nešťastně volené vedení, ekonomická situace ve světě a jiné mimořádné situace ukončily činnost této dříve prosperující letecké společnosti.
To vše a ještě mnoho dalších úspěchů čs. letectví se díky zvláštní době jaksi pomalu vytrácí z povědomí naší veřejnosti a kuriozní je to, že v mnoha případech jsou naši letečtí sportovci, jejichž seznam by byl velice pestrý a dlouhý, známi víc v zahraničí než doma. I proto Parlamentní podvýbor pro letectví a kosmický program každoročně vyhlašuje „Osobnosti čs. letectví“, aby se tak pokusil odborné a laické veřejnosti ukázat ty, kteří jsou nebo i byli pro naše letectví významným přínosem. Sedmnáctého března 2025 bude tímto titulem odměněno deset jednotlivců a tři kolektivy.
Článek byl převzat z Profilu Mgr. Karel Sládeček, MBA
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV