Smrčka (SPO): Matematika versus tělocvik. Dopřejme našim dětem - povinně - hormonu štěstí

12.03.2017 20:19 | Zprávy

Z pozice vysokoškolského pedagoga, sleduji pozorně diskuse, které se rozpoutaly ohledně povinné maturity z matematiky. Musím uznat, že obdivuji sveřepost půvabného matematického „beranidla“ v podobě paní ministryně Kateřiny Valachové. A dokonce věřím tomu, že své zaujetí pro povinnou maturitu z matematiky myslí coby členka ČSSD upřímně, neboť je nepravděpodobné, že by tímto počinem nahnala sobě, potažmo straně, do které po svém jmenování ministryní prozřetelně vstoupila, zástupy voličů.

Smrčka (SPO): Matematika versus tělocvik. Dopřejme našim dětem - povinně - hormonu štěstí
Foto: SPOZ
Popisek: Luboš Smrčka

Zmatenost, trivium a šablonovitost

Přesto si s paní ministryní troufám nesouhlasit. Dokonce jsem zmaten. „Od roku 2021 studenti absolvují povinnou část z českého jazyka a literatury, cizího jazyka a matematiky. Chceme tak zajistit alespoň minimální znalost, takzvaná trivia těchto předmětů,“ uvedla loni v květnu v iDnes mluvčí ministerstva školství Klára Bílá. Jak dodala, měl by každý maturant zvládat základy matematiky. Odhaduji, že paní mluvčí takto pravila ve shodě s názorem celého ministerstva. Mé avizované zmatení pramení z původní představy o tom, že minimální znalosti z jakéhokoli předmětu (v případě matematiky bych to viděl na sčítání, odčítání, násobení, dělení a třeba schopnosti výpočtu procent) by měl mít průměrný žák druhého stupně základní školy, zatímco studium na středních školách, zvláště pak na gymnáziích, by mělo být o něčem jiném, než o triviu. A docela mě zajímá, na jaké úrovni pak musí být nepovinné předměty. Že by mínus trivium?

Paní ministryně Valachová pak z pozice razantní stoupenkyně povinné maturity z matematiky obhajuje tento svůj krok tvrzením, že matematiku skutečně potřebujeme k rozvoji analytického a logického myšlení. Jsem si jist, že stejně takto lze argumentovat například v případě biologie, chemie, fyziky, dějepisu. Skálopevně věřím, že každý rétoricky zdatnější středoškolský učitel je schopen zdůvodnit, proč by měl být právě jeho předmět maturitně povinný. Obecně řečeno, analytické a logické myšlení podporuje jakákoli systematická činnost zaměstnávající, jak by pravil, legendární detektiv Hercule Poirot „malé šedivé buňky.“ Logické a analytické myšlení podporují například také šachy, či poker Texas Holden, který se dokonce přednáší na nejuznávanější univerzitě světa MIT. Přesto se nejspíše v učebních osnovách neobjeví, natož, aby se z nich muselo povinně maturovat.  Mimochodem, Magnus Carlsen (1990) z Norska, který se stal ve věku 13 let, 4 měsíců a 27 dnů šachovým velmistrem a od roku 2013 je mistrem světa, vystudoval po boku hokejistů a cyklistů sportovní školu. Pro zajímavost, v roce 2014 si Magnus Carlsen zahrál šachy s Billem Gatesem, nejbohatšímu muži světa dal mat za minutu a devatenáct sekund.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

A co vyjednat mír?

V tomto vašem článku - https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Nerudova-STAN-Americky-prezident-Trump-udelal-chybu-770269 tvrdíte, co víc můžeme pro Ukrajinu udělat, ale postrádám v něm jakkoliv zmínku o tom se snažit vyjednat mír. Nebo podle vás je reálné, že Ukrajina Rusko porazí...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Konečná (KSČM): V Sýrii se dějí zvěrstva, o kterých se z veřejnoprávních médií moc nedozvíte

4:31 Konečná (KSČM): V Sýrii se dějí zvěrstva, o kterých se z veřejnoprávních médií moc nedozvíte

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k aktuální situaci v Sýrii