Česko nebude vzdělanou společností ani znalostní ekonomikou, dokud se nezruší přijímačky na střední školy. Každý rok znovu: několikaměsíční dril před přijímačkami na střední. Nejde o to si zopakovat nebo doplnit znalosti, ale uspět v testu.
Místo rozvíjení talentů se vytváří umělé překážky, které testují pouze jedno: ochotu podrobit se hloupému systému, natrénovat metodu testování a zaplatit za přípravné materiály. Přijímačky od Cermatu jsou zlatý důl, kolem kterého se nabalil obrovský byznys příprav. Ten vylučuje děti z rodin, které si přípravu nemohou dovolit.
Dělá Donald Trump svou práci dobře?Anketa
Přijímačky neřeší “kvalifikaci” ke studiu, ale selekci, která ukazuje selhání vzdělávací politiky státu. Nebo její úspěch, pokud jde o produkování levné pracovní síly pro montovny.
Testování je zbytečný stres pro všechny zúčastněné. Učitelé místo vzdělávání trénují, rodiče platí kurzy a taktizují s výběrem škol, děti se učí “skousnout” nesmyslné nároky. Výsledkem je únava, úzkosti a vyhoření, a to i když uspějí. Tento tlak má dlouhodobé následky.
Podobné testování v Evropě mizí. Ve Finsku, modelu vzdělané společnosti, centrální testy na střední školy neexistují. Školy si vybírají žáky podle svého zaměření, zájmu a schopností uchazečů.
Například v Praze bylo letos podáno 8155 přihlášek na veřejná čtyřletá gymnázia, přičemž míst je pouze 2388. Radní pro školství Antonín Klecanda (STAN) za poslední rok neudělal nic. I Praha je vzdělávací periferie v Česku, které patří mezi země s nejnižším podílem žáků na středních školách se všeobecným zaměřením.
Řešení:
- Rozšířit kapacity škol tam, kde zájem převyšuje nabídku.
- Důvěřovat školám, aby si žáky vybíraly podle vlastních smysluplných kritérií.
- Omezit vliv Cermatu a zavést spravedlivější přijímačky.
- Cílit na úplné zrušení přijímacích zkoušek, aby vzdělání bylo dostupné všem, kdo o něj projeví zájem.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV