„Jsem rád, že reklamu v Praze postupně kultivujeme. Není možné, aby na historickém domě naproti Veletržnímu paláci visela přes celou fasádu obří reklamní plachta,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora a radní pro oblast dopravy a památkové péče.
Nařízení, které reguluje reklamu, v Praze platí od roku 2006. Dosud se však týkalo pouze nejpřísněji chráněné památkové rezervace v historickém centru Prahy. Dnešním dnem se rozšiřuje na všechna další památkově chráněná území: zejména na čtvrti v širším centru Prahy jako jsou Vinohrady, Letná, Dejvice či Smíchov, ale i do dalších oblastí, kam sahá ochranné pásmo Pražské památkové rezervace.
„Jedná se o další důležitý krok při regulaci reklamního smogu ve městě a nastavení jasných pravidel. Dobu, než nařízení vejde v platnost, jsme nastavili nadstandardně dlouhou, aby se provozovatelé mohli na nové pravidla zavčas připravit,“ řekl I. náměstek primátora a radní pro územní rozvoj Petr Hlaváček.
Nařízení má tři stupně. Nejpřísnější pravidla i nadále platí na území Pražské památkové rezervace, kde se oproti současnému stavu téměř nic nemění. Do druhého pásma budou spadat památkové zóny, kde bude platit volnější varianta, zakazující šíření reklamních plachet a bannerů, reklamy dodatečně umístěné na dopravních prostředcích, ale také rozdávání letáků a vylepování plakátů mimo zkolaudovaná místa. Ve třetím pásmu, na území ochranného pásma Pražské památkové rezervace, budou zakázány jen reklamní plachty a bannery a reklamy na dopravních prostředcích.
„V naší zemi jsme si zvykli v podnikání provozovat divoký západ, bez ohledu na veřejný zájem. Takhle to ale ve vyspělých zemích nefunguje. Třeba to, aby města vypadala příjemně, a ne jako lunapark, je v Evropě přísně regulováno. Jsem ráda, že se Praha postupně řadí po bok metropolím, kterými je potěšení procházet. Naším cílem není reklamu v Praze zakázat. Jen by měla mít určitou úroveň. Na reklamní plachty se na rozdíl od jiných druhů reklamy zatím žádná pravidla nevztahovala, a tak se objevovaly i na místech, kam rozhodně nepatří,“ vysvětlila radní pro oblast kultury Hana Třeštíková, jedna z iniciátorek nového nařízení.
Některé z firem, které reklamní plachty provozují, deklarovaly, že se nové zákonné úpravě odmítají přizpůsobit a reklamní plachty neodstraní. Praha podle nich narušuje hospodářskou soutěž, jelikož nařízení se vztahuje na reklamní plachty a další druhy reklamy, ale nikoli na reklamní stavby.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV