Vích (SPD): Ukrajina a bledě modré plány armádních akvizic

30.05.2022 9:15 | Komentář

Programové prohlášení vlády je v oblasti obrany zřetelně ve prospěch upevňování transatlantických vazeb.

Vích (SPD): Ukrajina a bledě modré plány armádních akvizic
Foto: Oldřich Szaban
Popisek: Radovan Vích

Je ale potřeba zdůraznit, že obrana státu je v souladu se zákonem o zajišťování obrany ČR, souhrn opatření k zajištění svrchovanosti a územní celistvosti, principů demokracie a právního státu, ochrany života obyvatel a jejich majetku před vnějším napadením.  Obrana státu zahrnuje výstavbu účinného systému obrany státu, přípravu a použití odpovídajících sil a prostředků členství v mezinárodních organizacích tak nesmí brát prvotní odpovědnost za naší vlastní obranu. ČR musí samostatně udržovat a rozvíjet svoji individuální schopnost odolat ozbrojenému útoku.

Aktualizace vojenských strategických dokumentů je více než žádoucí. Tyto dokumenty a jejich cíle se totiž dlouhodobě neplní, a protože akviziční proces dlouhodobě stagnuje, není tak zajištěn ani stabilní rozvoj schopností armády a ta tím technicky a technologicky stárne. Armáda není schopna v současné době plnohodnotně zajistit obranu území našeho státu. Takže v první řadě by mělo dojít k aktualizaci strategických bezpečnostních a obranných dokumentů, a ty by měly být východiskem pro revizi a novou definici úkolů pro armádu. Následně v tomto duchu bude nutné přepracovat Koncepci výstavby AČR a zasadit ji do reálného finančního plánu průběžného provádění akvizic. Tak tomu ale v současné době není.

Vláda zvažuje zásadní navyšování rozpočtu Ministerstva obrany bez toho, aby bylo dopředu jasné, pro jaký cíl výstavby ta, která akvizice bude.  Důvod je jasný – válečný konflikt na Ukrajině. Ministerstvo obrany přiznalo, že zatím poslalo na Ukrajinu výzbroj a munici v celkové výši 3,5 miliardy korun. Podle zahraničních serverů se z hlavních druhů výzbroje jedná o více než 50 ks bojových vozidel pěchoty BVP, 20 ks 152 mm děl DANA, 20 ks raketometů RM-70 (Grad) a 12 ks tanků T-72M1. Ta technika někde v současné době chybí. Navíc vláda bude schvalovat tento týden další výdaje na vojenský materiál pro Ukrajinu ve výši dalších 700 miliónů korun.

Vládní koalice „SPOLU“ (ODS, KDU-ČSL a TOP09) navíc volá po urychlení navyšování rozpočtu Ministerstva obrany, kdy by chtěli dosáhnout pomyslné mantry ve výši 2 % HDP nikoliv v roce 2025, ale již v roce 2024. To by v konečném důsledku znamenalo nárůst o 100 miliard korun! Při skutečnosti, že 50% rozpočtu jsou mandatorní výdaje, 30% provozní, neboli kvazi mandatorní a pouze 20% jde na investice, to považuji s ohledem na stávající a budoucí inflaci a potravinovou a energetickou krizi za zcela nereálné!

Předně úvahy Ministerstva obrany o nákupech tanků Leopard 2 z Německa jsou nikoliv jedním krokem zpět, ale rovnou kroky dvěma. Tyto nákupy dosud nebyly a ani nejsou zařazeny mezi strategické a významné akviziční projekty Ministerstva obrany. Původně bylo prioritou z priorit nákup pásových bojových vozidel a teď najednou jimi jsou tanky. Německo má v první fázi darovat České republice 15 kusů starší modifikace A4. Dále podle premiéra Petra Fialy se začne vyjednávat o nákupu až 50 kusů verzí A7+.

Pokud se jedná o typ A4, tak ten se vyráběl v polovině osmdesátých let, je zastaralý a bude se muset modernizovat. Zároveň potom ale nedává žádný smysl pokračovat ve stávající modernizaci, nebo chcete-li „technickém zhodnocení“ současně armádou používaných T-72M4CZ. To jsou potom vyhozené peníze, ale na druhou stranu jejich modernizace by alespoň dávala smysl. Co se týká dalších typů tanků verze A7+, tak nevíme jednak jaké typy to budou, za jakou cenu a jestli bude v ceně i servis po celou dobu životního cyklu. Měl by být součástí smlouvy i velký podíl na zakázce pro domácí zbrojní průmysl. Tanky se mj. také budou lišit v počtech členů posádky. Cena navíc nebude nízká, protože se bude jednat o nákup vláda-vláda (G2G) a pokud se nevybírá z více uchazečů, nelze dosáhnout lepší ceny, protože je vyloučeno konkurenční prostředí v rámci výběrového řízení. Bude to prostě drahé!

Druhý problém je mnohem větší. V roce 2027 končí pronájem nadzvukových letounů JAS-39 Gripen, a proto by se mělo rozhodnout v několika následujících měsících jak dále s nadzvukovým letectvem po tomto datu. Gripenů máme aktuálně 12 + 2 dvojmístné. Aktuálně se ale již nyní hovoří o nákupu nikoliv 12 ale rovnou 24 nadzvukových letounů a v úvahu prý připadají F-35 z USA. Nesmysl!

Jednak, jejich provoz je řádově 6krát dražší než stávajících Gripenů a také, aby byli piloti dostatečně vycvičeni, měli by mít s nimi nalétáno alespoň 150 hodin ročně. (Jeden letoun neznamená jeden pilot). Jinými slovy: Nebude mít kdo by s nimi takový počet hodin nalétal, a navíc zřejmě bude potřeba ještě jedno vojenské letiště. Že by to bylo to plánované „logistické centrum“ v Mošnově anebo opuštěný Přerov? Navíc NATO má nadzvukových letounů více, než je žádoucí a další nepotřebuje.

Nikoho z těch plánovačů na Ministerstvu obrany nezajímá, že pokud bychom měli moderní protivzdušnou obranu státu, tak to bude stát polovinu výdajů a na výkon národní vládní autority (NGA) pro případ únosu letadla na našem území atp. by plně stačilo těch původních, zaběhnutých a modernizovaných 12 Gripenů. F-35 mají ve výzbroji USA a v Evropě Velká Británie. Zatímco Gripeny mají kromě nás ještě Maďaři.

Nevím, kdo tyto úvahy na Ministerstvu obrany přiživuje, ale je evidentní, že si Ministerstvo obrany vůbec neuvědomuje, co by to v konečném důsledku pro armádu znamenalo. Bude to mít obrovský dopad na další akvizice, provoz a rozvoje schopností zejména pozemních sil armády na několik dekád. A pozemní síly netvoří pouze výsadkový pluk a brigáda rychlého nasazení. Zbytek pozemních sil tak bude i nadále pouze přežívat, a nikoliv rozvíjet své schopnosti, protože tu hlavní zátěž ponesou „modří“.

Nikdy jsem nebyl proti tomu, aby se armádě snižovaly finanční prostředky a armáda tak technologicky zaostávala. Na druhou stranu, pokud dnes současná vláda volá po zásadních změnách, co se týká skokového navýšení rozpočtu armády, to znamená z 1,36 % HDP na řekněme 2 % a více, tak také kromě toho, co jsem již uvedl, armáda to není schopná smysluplně pojmout. Také nevím, kdo by plánované druhy výzbroje byl schopen v dnešní době urychleně vyrobit a prodat za přiměřenou cenu.

To znamená že je potřeba u toho přemýšlet s tím, aby byla zajištěna maximální podpora domácího zbrojního průmyslu a jeho zapojení ve výši minimálně 40 % a skokové navýšení rozpočtu obrany rozložit do několika let. Armádě peníze ano, ale promyšleně. Jinak se bude do budoucna hovořit o tom, že „modří“ armádu dorazili úplně. Armádu, resp. pozemní síly potom bude čekat další velmi složité „přežívací“ období. A budou za to moci „modří, kteří už vědí“.

Převzato z Profilu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: PV

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Premiér Fiala: Naše závislost na Rusku skončila

16:02 Premiér Fiala: Naše závislost na Rusku skončila

Vyjádření k závislosti na ruském plynu v pořadu 15 minut kateřiny Pergnerové, publikované na svém ve…