„Dnes slouží tato trať osobní a turistické dopravě, ale historicky byly důvody k jejímu zřízení hospodářské. Dokladem potřeby nákladní dopravy je řada historických továrních budov, které podél trati jsou,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Na horním toku řeky Smědé se nacházely přádelny, koželužny, tkalcovny a výrobny papíru. Objem zboží, které bylo do té doby přepravováno koňskými povozy, stále narůstal, a tak byl v květnu 1900 zahájen provoz na takzvané Wittigtalbahn – podle německého názvu řeky Smědé Wittig.
Po druhé světové válce se rozšířilo využití zprvu průmyslové trati o přepravu osob. Tu využívali nejen turisté mířící do Jizerských hor, ale také poutníci, jejichž cílem byl kostel Navštívení Panny Marie v Hejnicích, proslavený legendou o uzdravující panně Marii.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV