„Vydat se na výlet vlakem vám umožní to, co autem nezažijete. Totiž možnost rozhlížet se po krajině. A že je na co se dívat! Nebo si můžete v klidu číst či pracovat na počítači. Vlak vám také umožní přiblížit se třeba i s kolem do vzdálenějšího místa, které jste ještě na kole neprojeli,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Trať vznikla hlavně proto, aby se po ní dalo převážet podkrušnohorské uhlí do průmyslového Liberce. Dnes se využívá i pro účely osobní dopravy včetně rychlíků spojujících obě krajská města, jimiž jsou Liberec a Ústí nad Labem.
Velkým oříškem byl pro stavitele Ještědský hřeben, protože právě tam je úsek trati nejstrmější a musel být postaven tak, aby jej bez problému zdolaly vlaky plně naložených vozů s uhlím. Trať byla nakonec vedena pěti tunely, z nichž nejdelší je Ještědský, který měří 815 metru a který dělníci razili dva roky a dva měsíce. Železniční viadukt v Novině je postaven z kamene, který byl vytěžen právě při ražbě Ještědského tunelu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV