Vondráček (TOP 09): Návrat do škol

17.05.2021 16:32 | Komentář

17. 5. 2021 – magické datum, kdy s konečnou platností přestaneme rotovat a měli bychom především dle pokynů MŠMT adaptovat vracející se žáky na nové podmínky pravidelné docházky do školy a v této souvislosti jim usnadnit jejich první kroky po návratu do škol.

Vondráček (TOP 09): Návrat do škol
Foto: TOP 09 / David Tesar
Popisek: Jiří Vondráček

Zdůrazňuji usnadnit, neboť touto cestou již delší dobu kráčíme ve všech oblastech našeho vzdělávání. A nejen v období epidemie Covidu. Zrušení povinné maturitní zkoušky z matematiky, několik desítek verzí maturitní zkoušky, které postupem času nahlodávaly důvěru v jakákoliv rozhodnutí ministerstva školství, mediální neúcta k Cermatu a v současné době aktuální stížnosti související s údajnou vysokou obtížností přijímacích zkoušek na střední školy. Právě zde se pozastavuji nad rozhodnutím, že neexistuje žádná centrálně stanovená spodní bodová hranice výsledku přijímacích zkoušek. Ředitelé tak mohou přijímat i žáky s velmi slabým výsledkem a v druhém kole už jen podle svých požadavků. I zde je tedy cestička zametána a prahy odstraňovány.

Jsem zastáncem opačné cesty spojené nejen s postupným zvyšováním kvality vzdělávání, po kterém všichni již po celou porevoluční cestu volají, ale především cesty spojené s vysokými požadavky na kvalitu samotných žáků a studentů ve všech druzích a typech škol. Hladce proklouznout vzdělávacím systémem a dosáhnout toho nejvyššího vzdělání bez sebemenších problémů je jistě touhou mnohých žáků a studentů, ale tato cesta je cestou postupné degradace výstupů a výsledků vzdělávání. Upřímně věřím, že většina z nás stále touží po kvalitním vzdělávání, které však není zadarmo. Distanční výuka je prostě jiná forma výuky a i ti méně úspěšní by ji měli chápat jako příležitost, že jsou schopni a připraveni i v rámci celoživotního vzdělávání se smysluplně a kvalitně vzdělávat i touto formou. Hledejme chyby nejen v systému, ale též v motivaci, schopnostech a kvalitě našich žáků a studentů.

Všechny typy zkoušek (přijímací, maturitní, státnice,…) přece musí být náročné a obtížné. V opačném případě raději přijímací zkoušky neřešme a na střední školy budou tedy přijati všichni, kteří o studium projeví zájem – i po tom mnohé alternativní názory volají a berou si příklady i ze zahraničí. V takovém případě by však samotné studium mělo být nejen kvalitní a smysluplné, ale také velmi tvrdé a náročné. Na tuto cestu však v současné době nejsme připraveni. V závěru konstatuji, že v jakémkoliv testování máme u nás značné rezervy na rozdíl od kvalitnějších mezinárodních srovnávacích testů a vyvstává zde i otázka samotné podstaty hodnocení žáků na všech stupních škol v českém vzdělávacím systému.

JIŘÍ VONDRÁČEK, ČLEN TOP 09 JABLONEC NAD NISOU

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Peštová (ANO): Je otázkou, jestli se České republice nevyplatí raději platit pokuty

15:14 Peštová (ANO): Je otázkou, jestli se České republice nevyplatí raději platit pokuty

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 22. listopadu 2024 k zákonu o podmínkách obchodování s pov…