K tomu, aby bylo co řešit, je třeba si vyjasnit právní zázemí stavebnictví, veřejného zadávání v ČR a podmínky, které nám ukládají další zákony, které s touto problematikou souvisejí. Upozorňuji zejména na zásady veřejného zadávání, které ovlivňují chování států a účastníků veřejného zadávání i výstavby, neboť jde o zásadu hospodárnosti.
1. Dodržování zásad veřejného zadávání
V řadě zásad, na kterých stojí filosofie veřejného zadávání obecně stojí hospodárnost s veřejnými prostředky na důležitém místě. Česká republika jako členský stát Evropské unie je povinna do svého tuzemského právního řádu a konkrétních zákonů implementovat změny, které jsou obsahem evropských zadávacích směrnic. To znamená, že zákon pro veřejné zadávání je postupně novelizován podle Směrnic EU. Nehospodárnost se projevuje tím, že Česká republika je jedinou zemí, která si sama nastavuje pravidla veřejného zadávání tak, aby v případě veřejných stavebních zakázek ztratila konkurenceschopnost ve srovnání s ostatními státy při čerpání dotací z EU. ČR je pravděpodobně jediným státem, který si preventivně zajišťuje svými pravidly a přístupem při zadávání a kontrole veřejných zakázek krácení dotací. Tato pravidla navíc neumožňují, aby se veřejný stavební investor mohl chovat účelně, hospodárně a efektivně.
Musíme si proto položit zásadní otázky, co chceme v ČR dělat:

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV