Stranou pozornosti většiny sdělovacích prostředků zůstal seminář pro veřejné zadavatele I. „Zavádění koncepce BIM (Building Information Modeling) v ČR", konaný dne 6. dubna 2018 na MPO. Zástupci státní správy, dodavatelské sféry a odborné veřejnosti včetně představitelů jednotlivých pracovních skupin seznámili pozvané osoby s opatřeními vyplývajícími z harmonogramu „Koncepce zavádění metody BIM v ČR". Připomeňme si, že výhodnost používání této metody pro státní správu se předpokládá v efektivnějším nakládání s finančními prostředky ve fázích přípravy, výstavby, provozování, správy, údržby, demolice a ekologické likvidace stavby během jejího životního cyklu, což by stát, jako největšího majitele a správce majetku, mělo zajímat. K současnému datu existují k problematice BIM tyto pracovní skupiny:
PS01 – pilotní projekty,
PS02 – zadávání, projektové řízení a smlouvy,
PS03 – informační požadavky a datové standarty,
PS04 – podklady pro oceňování,
PS05 – vzdělávání, propagace,
PS06 – terminologie a normy.
Výzvou pro BIM je zanedbanost údržby staveb inženýrského stavebnictví, kde se oproti průmyslu vyskytla celá řada mimořádných událostí, které se staly vhodnými tématy pro česká, ale i zahraniční sdělovací prostředky. Na druhou stranu se dopady průmyslu 4.0 na údržbu promyšleně zkoumají již delší dobu a výstupy v podobě:
- Prediktivní údržby,
- Vzdálené prediktivní údržby,
- Automatické diagnostiky,
- Počítačové komunikace obdobou mezilidské komunikace,
- Člověka v pozici designéra systému snažícího se zajistit jeho bezpečnost,
by mohly býti výzvou i pro digitalizaci našeho stavebnictví, úsporu nákladů a zlepšení jeho image v očích veřejnosti. Prediktivní údržbu, která je řízená na základě diagnostických dat, by měla doplňovat pravidelná a rutinní preventivní údržba. Bude na zodpovědnosti managementu údržby, aby na základě následujících doporučení stanovil svou strategii údržby:
- Zajistit pohotovost objektu pro požadovanou funkci s optimálními náklady;
- Uvážit požadavky na bezpečnost, osoby, prostředí a jakékoliv jiné závazné požadavky spojené s objektem;
- Uvážit jakýkoliv dopad na životní prostředí;
- Zachovat životnost objektu a/nebo kvalitu produktu nebo poskytované služby s uvážením nákladů.
Cílem by mělo býti, aby se chování zodpovědných pracovníků managementu údržby při rozhodování opět začalo řídit:
- zákony a dalšími závaznými pravidly,
- užitečností a efektivností,
- přirozenosti.
V opačném případě patří budoucnost na poli správy a údržby stavebních objektů a provozních souborů dopravní infrastruktury společnostem, které se zaměřují na zákaznický servis (servitizaci) jako vhodné to příležitosti, jak získat nový zdroj příjmů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV