DPMLJ je provozně dobře řízen, ale bohužel ho poškozují nevyrovnané, nevýhodné a rizikové smlouvy z minulosti, které se týkají společnosti BusLine. Toto tvrzení z otevřeného dopisu Josefa Šedlbauera zaměstnancům DPMLJ bylo na podzim 2015 záminkou k jeho odvolání z funkce místopředsedy představenstva DPMLJ. Zpráva z auditu dala Šedlbauerovi za pravdu.
Auditoři detailněji popisují několik problematických smluv. Upozorňují především na základní smlouvu mezi DPMLJ a BusLine z roku 2009 a na dodatek ke smlouvě o nájmu plničky stlačeného zemního plynu (CNG) z roku 2014.
„Problematické smlouvy byly evidentně uzavřeny na politické zadání. Rozumný hospodář by něco podobného nepodepsal. Obě smlouvy jsou šité na míru předem vybrané firmě, aniž by byly zjištěny podmínky na trhu. Navíc jedna smlouva byla uzavřena na deset let a druhá dokonce na třicet, a to bez sjednané ceny a s rizikovými jednostrannými závazky,“ říká Josef Šedlbauer.
Propojení DPMLJ a BusLine je velmi nestandardní
Současný místopředseda představenstva DPMLJ, Jiří Římánek, doplňuje: „Propojení DPMLJ a BusLine je velmi nestandardní a v této podobě k němu i podle auditorů vůbec nemělo dojít. Hlavní smlouva ale končí v roce 2019, v tuto chvíli považujeme proto za nejlepší řešení vzájemnou dohodu s BusLine, která narovná vztahy na zbytek trvání smlouvy a zajistí pro DPMLJ lepší podmínky. Ovšem ne za každou cenu.”
„Přímé zadávání dopravních zakázek na politickou objednávku není jen problém DPMLJ z dob vládnutí ODS a ČSSD. Stejně postupoval také Liberecký kraj pod vedením Starostů, když objednal dopravní obslužnost v kraji napřímo od tří firem, přičemž polovinu dopravních výkonů zajišťuje společnost BusLine. Původně to mělo být na dva roky, ale nyní to vypadá, že monopoly jim budou prodlouženy minimálně o další rok,“ uzavírá Zuzana Kocumová.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV