DPP získal pravomocné povolení na výstavbu další nové tramvajové tratě Libuš – Nové Dvory

08.02.2025 20:16 | Tisková zpráva

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech obdržel pravomocné povolení záměru stavby další nové tramvajové tratě, a to Libuš – Nové Dvory. Jedná se o prodloužení úseku Sídliště Modřany – Libuš, který DPP zprovoznil v květnu 2023. Nová trať Libuš – Nové Dvory bude 1,8 kilometru dlouhá, se dvěma páry zastávek a jednou nácestnou. Bude ukončena blokovou smyčkou. DPP letos vyhlásí veřejnou zakázku na jejího zhotovitele s předpokládaným zahájením realizace v roce 2026 a zprovozněním v roce 2027. Předpokládané stavební náklady této tratě činí cca 1,5 miliardy korun z důvodu rozsáhlých přeložek distribučních vodovodů v rámci akce.

DPP získal pravomocné povolení na výstavbu další nové tramvajové tratě Libuš – Nové Dvory
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Tramvajová trať Libuš – Nové Dvory bude začínat ve stávající zastávce Libuš, která během výstavby získá definitivní uspořádání a podobu. Současnou úvrať zde nahradí dvoukolejná trať.

V zastávce Libuš DPP v rámci realizace tratě vybuduje také základy podchodu k budoucí stejnojmenné stanici metra D, aby během její výstavby nebyl přerušován provoz tramvají.

Nová trať dále povede Novodvorskou ulicí severním směrem ke stávajícím autobusovým zastávkám Přírodní. Ty budou nahrazeny novým párem stejnojmenných zastávek sdružených pro tramvaje
i autobusy, které budou obsluhovat okolní zástavbu, zejména bloky panelových domů v Mirotické ulici. Trať pokračuje dále severním směrem a za křižovatkou Novodvorské ulice s Chýnovskou bude ukončena blokovou, jednokolejnou, jednosměrnou smyčkou vedenou Novodvorskou, Durychovou, Libušskou a Chýnovskou ulicí. V Durychově ulici DPP vybuduje výstupní a nástupní konečnou zastávku Nové Dvory v blízkosti plánovaného vestibulu metra.

V Chýnovské ulici, pouze ve směru do centra, tj. do Modřan, vznikne nácestná zastávka Chýnovská. V blokové smyčce v Novodvorské ulici DPP počítá s vybudováním druhé koleje pro odstav tramvají. Zákryt tramvajové tratě v Novodvorské ulici mezi zastávkou Libuš a Chýnovskou ulicí bude v převážné míře tvořen vegetačními pásy ze suchomilných rostlin mimo oblast zastávek a přejezdů, kde bude dlažba nebo asfaltový povrch. Všechny zastávky budou zcela bezbariérové, vybaveny městským mobiliářem včetně informačních panelů.

„Nebývalý rozvoj pražské tramvajové sítě pokračuje! Nově máme pravomocné povolení na dvoukilometrovou trať z Libuše do Nových Dvorů. A to jsme přitom tramvaj do Libuše dovedli
z Modřan teprve nedávno! Tady ale nové koleje dávají perfektní smysl – v okolí se chystá rozsáhlá bytová výstavba a po otevření metra D tu vzniknou přestupní uzly ve stanicích Libuš a Nové Dvory. Praha teď zkrátka zažívá dobu tramvajovou. Stavíme trať na Václavském náměstí, nedávno jsme dokončili trať na Pankráci a získali povolení na tratě na Jarov, Strahov, do Malešic a u Muzea. Na Dvoreckém mostě mezitím vzniká nové kolejové spojení Prahy 4 a 5, které bude důležitou součástí našeho klíčového projektu – tramvajového okruhu. A nejen to – už se vyrábí zcela nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T, přičemž první kus je už na světě! Investice do tramvajové dopravy jsou pro nás zkrátka prioritou. Veřejnou dopravu totiž využívá většina Pražanů a naším cílem je, aby byla rychlá, pohodlná a spolehlivá,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Vítám, že jsme se zásadně posunuli v odstranění úzkého dopravního hrdla v podobě úvratě v Libuši. Těším se, že v úseku Sídliště Modřany – Libuš – Nové Dvory budou moci jezdit jednosměrné tramvaje, které jsou pro tuto dálkovou relaci z centra města mnohem vhodnější nežli současné vozy KT8,“ dodává Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Tramvajová trať Libuš – Nové Dvory zajistí kapacitní, lokálně bezemisní plošnou obsluhu stávající i připravované zástavby v oblasti Libuše a Nových Dvorů nezávislou na automobilové dopravě. Pro větší část obyvatel bude zajištěno přímé spojení tramvají do centra města, využívané hojně od roku 2023 již z Libuše. Po zprovoznění čtvrté linky metra bude tramvaj také návaznou dopravou na metro D s přestupními vazbami v zastávkách a stanicích Libuš a Nové Dvory.

Investiční akce tramvajová trať Libuš – Nové Dvory je úzce koordinována nejen s přípravou metra D v této oblasti, ale také s rozvojovými projekty výstavby bytových domů plánovanými jak sesterskou městskou Pražskou developerskou společností (PDS), tak i soukromými firmami na Nových Dvorech a v Libuši. Další koordinace proběhla s Pražskou vodohospodářskou společností (PVS), protože součástí výstavby této tramvajové tratě bude také rozsáhlá přeložka vodovodních přivaděčů DN 1200 v Novodvorské ulici v celkové délce téměř dvou kilometrů potrubí dvou paralelně vedených řadů. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Lumír Aschenbrenner byl položen dotaz

Green Deal

Je nějaká šance, že to zelené šílenství skončí? Vždyť pokud budeme jediný, kdo mu podlehne, tak planetu to nezachrání a nás to žene jen do zkázy. Nebo myslíte, že nám lidem přinese něco dobrého? Co? Už takhle je naše ekonomika dost nekonkurence schopná – to je jen samé omezení, nařízení a byrokracie...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

DPP získal pravomocné povolení na výstavbu další nové tramvajové tratě Libuš – Nové Dvory

20:16 DPP získal pravomocné povolení na výstavbu další nové tramvajové tratě Libuš – Nové Dvory

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech obdržel pravomocné povolení záměru stavby další no…