Novela má do pěti let omezit reklamní billboardy kolem všech silnic a dálnic. Novela také zavádí možnost až třináctiprocentní slevy na mýtném pro kamiony, které na mýtném zaplatí větší částku, než jakou stanoví vláda ve svém nařízení.
Poslanci odmítli část pozměňovacího návrhu sněmovního hospodářského výboru, který část novely omezující billboardy měnil. Umožňoval například reklamu na navigačních a informačních tabulích.
Reklama, umístěná u silnic, by se v budoucnu mohla týkat pouze služeb, které se silničním provozem přímo souvisejí, například benzinových stanic nebo motorestů. Změna se ale nebude týkat poutačů v obecní a městské zástavbě, kde o jejich umístění rozhodují příslušné magistráty a radnice.
Je anebo není návrh tlakem lobbistů?
Opozice návrh na omezení reklamy kritizovala. Poslanci se přeli hlavně o to, zda je návrh výsledkem tlaku lobbistických skupin. Podle Pavla Hojdy (KSČM) jde o souboj různých skupin o pozici na reklamním trhu. Také Josef Smýkal (ČSSD) prohlásil, že jde o lobbistický boj a ekonomické zájmy. Ke kritikům se přidal i bývalý poslanec ODS Michal Doktor. Jak řekl, novela vychýlí poměry na reklamním trhu a porušuje pravidla hry.
Poslanci neschválili sporný návrh svého nezařazeného kolegy Stanislava Humla, který navrhoval, aby současné reklamní poutače, které mají řádné povolení, mohly fungovat i nadále po dobu, na kterou jsou povoleny. Obecně prospěšná společnosti Acta non verba Humla kvůli tomuto návrhu nařkla, že podporuje korupční byznys. Huml svůj návrh zdůvodnil tím, že jde o obranu před případnými žalobami pro retroaktivitu zákona.
Součástí novely je také vytvoření podmínek pro evropskou službu elektronického mýtného. Jde o službu, která má propojit systémy mýtného v členských státech tak, aby auta mohla platit mýtné v různých státech unie. Potřebovat na to budou jedinou krabičku a mýtné budou platit pouze té firmě, která jim ji vydala. Na vznik celoevropského systému se Česko musí připravit do letošního října.
Slevy na mýtném pro kamiony
Až třináctiprocentní slevy na mýtném pro kamiony, které na mýtném zaplatí větší částku, než jakou stanoví vláda, odpovídá dohodě, kterou uzavřelo ministerstvo dopravy se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia. Slevy jsou formou kompenzace tuzemským dopravcům za zvyšování cen mýtného v loňském a letošním roce.
Poslanci také upravili pravidla pro tzv. nízkorychlostní vážení kamionů. Na silnicích I. třídy s výjimkou rychlostních komunikací by ho zajišťoval kraj ve spolupráci s policií nebo celníky, případně by tuto činnost svěřil pověřené osobě. Na ostatních komunikacích by nízkorychlostní vážení zajišťoval jejich vlastník nebo jím pověřená osoba.
Neumožnili snazší kácení stromů u silnic a železnic
Obsahem normy o pozemních komunikacích je i možnost zavést slevy a zjednodušit kácení stromů podél silnic a tratí.Tuto možnost ale sněmovna z novely vypustila. Návrhy na snazší kácení jednotlivých stromů, ale nikoli alejí, obsahovala pasáž novely otevírající zákony o ochraně přírody a krajiny i drážní zákon. Proti navrhované změně se postavily organizace na ochranu životního prostředí. Například podle vedoucího kampaně Zachraňme stromy sdružení Arnika Jakuba Esterky by šlo o bezprecedentní oslabení ochrany dřevin u silnic.
S návrhem na vyřazení sporného bodu přišel sněmovní výbor pro životní prostředí. Jeho zpravodaj Bořivoj Šarapatka (TOP 09 a Starostové) řekl, že navrhovaná ohlašovací povinnost pří kácení stromů je nedostatečná, protože neumožňuje přikázat správci komunikace náhradní výsadbu.
Vláda argumentovala tím, že opatření by umožnilo správcům silnic i železnic reagovat bez nežádoucího prodlení na aktuální stav silniční vegetace nebo dřevin v ochranném pásmu dráhy a odstraňovat ty dřeviny, které představují významné ohrožení bezpečnosti provozu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb