V hospodaření Deylovy konzervatoře pro nevidomé shledal už v roce 2008 Nejvyšší kontrolní úřad vážné nedostatky. Například pozemek v hodnotě víc než půl milionu nebo dům za skoro tři miliony korun v Brozanech nad Ohří, který škola zdědila v roce 1998, se v dokumentaci na celých devět let ztratil.
Ve své závěrečné zprávě NKÚ uvádí doslova: "Nedostatky se projevovaly u KJD (konzervatoř Jana Deyla) neúčtováním odpisů u části používaného majetku, nesprávným oceňováním majetku a neúplným účtováním a vykazováním aktiv v celkové výši 650,80 tis. Kč a u neoceněného majetku v rozsahu 299 502 metrů čtverečních pozemků."
Hlavy nepadaly, možná i kvůli krátké "životnosti" ministrů
Pokud by se však někdo domníval, že "nedopatření" s sebou přinesla nějaká rázná personální opatření či zakročení ze strany ministerstva školství, jež je zřizovatelem školy, je na omylu. Hlavy nepadaly, tím, jak se ministři v rezortu měnili, nikdo se problémem, a tím, zda se pracuje na jeho odstranění, nezabýval.
Přitom škola, jež si získala za sto let své existence, v které vychovávala pianisty, hudebníky , ale i kvalitní ladiče, světový věhlas, bojuje s celou řadou i jiných problémů.
Petr Šefl, předseda Kruhu klavírníků, varhanářů a restaurátorů-umělců, se proto obrátil v roce 2009 na tehdejší ministryni školství Miroslavu Kopicovou, aby pomohla řešit problém, který se na škole objevil v oblasti vzdělávání.
V Česku začínají chybět ladiči
"Problematický stav úrovně ladičské části této školy se stále zhoršuje. Na náš podnět byla nařízena inspekce, která v minulém roce (pozn.red. v roce 2008) proběhla. Výsledek plně potvrdil obsah kritiky, byla proto provedena další inspekce a na základě této vrchní inspektorka určila ještě třetí, " popsal ParlamentnimListum.cz Šefl.
Zatím tak prý ze školy postupně odcházejí ti nejlepší pedagogové a i někteří šikovní žáci. "Současné vedení školy se snaží řešit stávající situaci tak, že jsou na školu přijímáni žáci i s více druhy zdravotního postižení - tedy s mentálním postižením či třeba i autismem, aniž by jejich úroveň odpovídala požadavkům určeného studia. Výsledkem je potom, že někteří jedinci opakují jeden a ten samý ročník i třikrát, než mohou postoupit do ročníku vyššího. Bude-li se tento stav ubírat dále tímto směrem, může hrozit škole i zánik," myslí si Petr Šefl.
Úředníci vědí, ale konat sami prý nemohou
Úředníci na ministerstvu školství o problému vědí, o žádné konkrétní nápravě však za poslední roky nepadlo ani slovo, přesto, že snahy byly mnohokrát. Jelikož však i na jejich postech dochází k častým obměnám a změnám kompetencí, nikdo se na jméno vyjádřit nechtěl.
Jisté je, že ani současný ministr školství Josef Dobeš (VV) zatím žádné kroky nepodnikl, na dotaz ParlamentníchListů.cz zda nějaké plány v tomto ohledu existují, neodpověděl.
Poradce ministra Klezla: Zdá se, že je to vážné

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Hechtová