Zákazníci tak nejenže si domů z obchodů často odnášejí nekvalitní potraviny, ale ještě každodenně narážejí na nízkou úroveň čistoty prodejního prostředí. Problém je prý v tom, že v současnosti platné nařízení Evropského parlamentu a Rady, které upravuje požadavky na hygienu potravin, je v případě nároků na čistotu prodejních míst velice obecně formulované a v mnoha bodech nejasné. Provozovatelům tak dává možnost mezi hygienickými normami lavírovat a nezřídka je i obcházet. A navíc, takřka nepostihnutelně.
„Až do devadesátých let u nás platilo, že stát byl v případě kontroly hygienických norem mocný dozorový orgán. Existovaly městské a okresní veterinární správy a hygienické stanice, které byly pověřeny kontrolou provozoven, v nichž byly pravidelně odebírány stěry a vzorky potravin. Prodejci byly zkrátka pod přísnou hygienickou kontrolou a prodejny důkladně sledovány. Tehdejší počet veterinárních inspektorů umožňoval zkontrolovat každou prodejnu, včetně celé prodejní plochy, zařízení i lahůdkářské výrobny, až jedenkrát měsíčně. Provozovatelé tak byli tlačeni k udržení určitého standardu čistoty,“ říká konzultantka v oblasti hygieny Dana Walterová.
Jedním dechem však upozorňuje na to, že po roce 1990 ovšem stát postupně přenesl své pravomoci na samotné provozovatele obchodů. A ti podpořeni tím, že v současně platných předpisech vlastně ani nikde není k nalezení přesný výklad pojmu sanitace, vzali hygienické předpisy do svých rukou. „Z praxe navíc vím, že personální kapacita současného kontrolního orgánu neumožňuje pravidelné a časté kontroly přímo na prodejnách. A to provozovatelům dodává ještě na kuráži,“ doplnila pro ParlamentníListy.cz Walterová.
Celé nařízení EU ZDE
Ne každý dezinfikuje nákupní košíky, odstraňuje zapečené nečistoty...
Její slova potvrdil i Milan Horyl ze společnosti Clean4you, která se zabývá speciální údržbou a čištěním obchodů.
„Důraz na čistotu prodejních prostor a kvalitu úklidu se liší u každého provozovatele obchodu. Všeobecně lze říci, že jedna skupina se spokojí s klasickou sanitací, jako je mytí podlah a odstranění viditelných nečistot z povrchu regálů a dalšího vybavení prodejny. Ta druhá, bohužel zatím minoritní skupina, si však již uvědomila, že kvalitní a komplexní hygiena prodejních prostor se jim vyplatí především ve vztahu k zákazníkovi. V těchto případech je úklid a sanitace prováděn nad rámec běžné české úrovně,“ sdělil Horyl.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Hechtová