"Je škoda, že jsme nevyužili dvou posledních měsíců a nikam jsme se neposunuli," uvedl v Partii televize Prima šéf společnosti Eurovia. "Ministerstvo dopravy neví a ŘSD nerespektuje," doplnil generální ředitel Eurovie Martin Borovka ke zvlněné dálnici D47. "Ta dálnice se užívá," reagoval hlavní host pořadu, ministr dopravy Pavel Dobeš. "Ale jezdí se tam šedesátkou," doplnil moderátor Jan Punčochář.
Dodejme, že zhruba od listopadu loňského roku plní média zprávy o zvlněném úseku dálnice D47 do Ostravy. Ředitelství silnic a dálnic dokonce zašlo až tak daleko, že se rozhodlo zmíněný úsek vrátit společnosti Eurovia CS, která inkriminovaný úsek stavěla. Je to to samé, jako by někdo koupil auto, neservisoval jej, párkrát naboural a pak se jej rozhodl vrátit prodejci, reagoval v minulosti pro ParlamentníListy.cz Borovka (více ZDE).
"Bylo vidět, že ministr Dobeš je fakticky připraven, ale diskuse k věci mu dělá problémy," říká ve svém hodnocení analytik Břetislav Polách. "Co to znamená, hned vysvětlím. Když mluvil ředitel Borovka, měl jasné poznámky a zároveň návrhy řešení. Jeho dikce byla ostrá, věcná, faktická a tvrdá. Ministr Pavel Dobeš v tomto směru působil jako žák u tabule, nemohu si pomoci," dodal Polách.
Přesná zodpovědnost za chyby, které podle ministerstva přesahují číslo 900, prozatím Eurovia zkoumá. "Po čtyřech měsících jsme tento dokument dostali, ano, po čtyřech měsících," vysvětlil Borovka. Podle Dobeše je kromě oprav nutné, aby Eurovia v budoucnosti dodávala bezvadné výsledky. Ani přes téměř dvacetiminutovou slovní přestřelku se diváci, případní uživatelé zvlněné dálnice nedozvěděli, kdy ji budou moci používat bez omezení a snížení rychlosti
.
"Další chyba ministra Dobeše, který jaksi nepochopil, že je svým způsobem volený zastupitel, byla garance lidem neboli voličů. Z jeho postoje bych čekal tlak na termíny, jasné výsledky a adekvátní hledání odpovědnosti. Zároveň bych čekal odpověď na otázku, pokud se v inkriminovaném úseku stane nehoda způsobená vozovkou, kdo za ni nese zodpovědnost. To bych, i jako řidič, čekal také. Nedočkal jsem se," říká pro ParlamentníListy.cz analytik Polách.
Následujícím tématem byly jak probíhající demonstrace proti vládě Petra Nečase, tak vnitřní otázky Věcí veřejných. Hostem prostřednictvím přenosového vozu byl poslanec ČSSD Jeroným Tejc. "Tahle vláda je špatná," uvedl v dlouhém monologu Tejc. "Bylo by dobré, aby vládní činitelé šli mezi lidi a slyšeli je," nabádal. Ministr dopravy reagoval, že jezdí do krajů a slyší jak regionální politiky, tak i voliče.
Na přímou otázku, jak se ministru Dobešovi pracuje s TOP 09 a ODS, odpověděl, že obstojně. Hlasování o nedůvěře vládě tak podle jeho mínění neprojde.
"My máme odpovědnost za veřejnost, my máme povinnost vyvolat hlasování o nedůvěře vládě, my nechceme být v jedné partě s Bártou, Nečasem a Kalouskem," upozornil Tejc v dalším dlouhém projevu zakončeném myšlenkou, aby byly předčasné volby. "Pokud by tato vláda padnula, bude to ještě výraznější destabilizace," konstatoval Dobeš.
"To bylo velice výrazné a jednoznačné zaujetí postoje, které ke konci Partie pronesl hlavní host. Konečně řekl, jak si myslí, že dopadne úterní hlasování proti vládě a také zmínil, že případný pád může mít neblahé následky. I přesto si nemohu pomoct, že je to jeden z nejmíň výrazných členů Nečasovy vlády," uzavírá pro ParlamentníListy.cz Polách.
O čem se v pořadu nemluvilo
O vyhrožování a vydírání na ministerstvu dopravy promluvil v únoru poslanec TOP 09 František Laudát v rozhovoru s předsedou poslaneckého klubu ODS Zbyňkem Stanjurou. Zmínil to v souvislosti s pozměňovacím návrhem k připravovanému zákonu o pozemních komunikacích. Dialog (celé znění ZDE) však zachytily sněmovní mikrofony a záznam unikl na veřejnost.
O osudu pozměňovacího návrhu k připravovanému zákonu o pozemních komunikacích nejspíš rozhodla zveřejněná nahrávka rozhovoru mezi poslancem TOP 09 Františkem Laudátem a předsedou poslaneckého klubu ODS Zbyňkem Stanjurou. Záznam jejich debaty našli všichni poslanci ve služebních e-mailových schránkách ve středu ráno a o pár hodin později pozměňovací návrh zamítli.
"Víš, co se děje na dopravě? Dyť to tam pokračuje, ten bordel, a Bárta tlačí na Dobeše. A vydírá ho a vyhrožuje mu, aby, prostě tam chtěj napakovat se těma prachama. Dyť tam to pokračuje i ten bordel dál teďka. On se snaží někde urvat ty prachy, už neví kde, že jo. A ten Dobeš je zatlačenej do kouta, nechce se pod to podepsat,“ řekl Laudát Stanjurovi na nahrávce.
Exministr vnitra a předseda Věcí veřejných Radek John následně k zákonu o zákazu billboardů u silnic ParlamentnímListům.cz napsal: "Každý rok narazí do billboardů kolem silnic sto řidičů. Řada z nich skončí s těžkými zraněními, někteří zemřou. Ministerstvo dopravy proto prosadilo po letech odkládání zákon, který billboardy kolem silnic zakazuje. Samozřejmě to postihne byznys lidí, kteří na reklamních plochách u dálnic vydělávají. A to je tak jediná souvislost s byznysem. Každý lidský život stojí za takový zákaz. Zakazují se život ohrožující kovové konstrukce ihned u dálnic."
Poslanecká sněmovna následně v březnu schválila tuto striktní novelu silničního zákona. Podle ní by měly do pěti let zmizet poutače nejen od dálnic či rychlostních silnic, ale i od všech ostatních komunikací nižších tříd. Šance, že takové znění senátoři posvětí, je značně malá. Ukazuje se to na každém dalším jednání o návrhu. Naposledy v hospodářském výboru. Většina přítomných podpořila návrh senátora Karla Korytáře, který regulaci zcela ruší.
"Když úplně zrušíte reklamy, seberete tím peníze obcím, půjde o značný výpadek DPH a spousta lidí ztratí práci," namítla na schůzi senátorka Veronika Vrecionová (ODS).
Ministr Pavel Dobeš
Na střední škole v ČR studoval jeden rok, zbylou část studia absolvoval a maturitní zkoušku složil na střední škole v USA. Absolvent Univerzity Karlovy v Praze, FSV - obor Evropská studia. V minulosti pracoval ve společnosti Deloitte. Později byl projektovým manažerem při zpracování žádostí o granty ze strukturálních fondů EU a státních fondů.
V letech 2007 až 2010 pracoval pro diplomatické zastoupení hlavního města Prahy v Bruselu v pozici zástupce ředitele. Mimo jiné z této pozice vyjednával získání zastoupení agentury Galileo (GNSS) do Prahy, účastnil se propagace Prahy v průběhu českého předsednictví v EU v první polovině roku 2009.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový