Noční můrou ministryně kultury Aleny Hanákové nadlouho zůstane její účast v pořadu Události, komentáře České televize, kam začátkem února přišla jako předkladatelka zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi. Moderátorovi Martinu Veselovskému nebyla schopna zodpovědět takřka nic - včetně toho, jak se došlo k částce, podle níž má stát vyplatit církvím 52 miliard v hotovosti, nebo zda bude zveřejněn seznam toho, co se církvím vydá.
„Když jsem šla do televize – byla jsem jen pár dní ministryní – tak mi poradci doporučili, abych si nebrala podklady, že to prý bude působit mnohem přirozeněji. A já je, bohužel, poslechla,“ vysvětluje pro MF Dnes své tehdejší selhání Hanáková, ale zdráhá se říct, zda jí to úředníci po vynuceném prosincovém odchodu jejího předchůdce Jiřího Bessera dělali naschvál.
Opravené rčení: Bez podkladů do televize nelez
„Pokud je pravda, že došlo k rozhodnutí, aby na televizní vystoupení šla bez podkladů, tak to je fatální selhání tiskového oddělení i paní ministryně,“ komentuje to pro ParlamentníListy.cz lektorka rétoriky a komunikačních dovedností na Českém manažerském institutu MBA Eva Jurinová, která má dlouholeté zkušenosti jak z práce tiskové mluvčí, tak i vystupování před televizními kamerami.
„Podklady do televize by měl ministr dostat vždy,“ přidává se pro ParlamentníListy.cz Tomáš Cikrt, bývalý mluvčí exministra zdravotnictví Tomáše Julínka. „Měly by obsahovat vypíchnutí důležitých bodů, čili měla by být promyšlena ´strategie´ vedení rozhovoru, protože ministr nemůže pouze čekat, na co bude dotazován, ale musí se pokusit sám aktivně sdělit to, co sám považuje za důležité. A také čísla a fakta, protože ta si všechna nemůže nikdo pamatovat přesně,“ uvádí Cikrt.
Zásadní je, aby ministr danému tématu rozuměl
„Na jakékoli veřejné vystoupení se musí člověk připravit, to je základ. Tím projevuje i úctu k tomu, ke komu jde hovořit. Pokud se nepřipraví, tak se chová jako amatér. I umělci, ať jejich vystoupení nakonec vypadá sebepřirozeněji nebo i jako momentální improvizace, ho mají podložené důkladnou přípravou,“ nepřipouští Jurinová žádné pochybnosti, jak si počínat před televizním vystoupením.
To bývalý Julínkův mluvčí považuje za zásadní, aby ministr danému tématu rozuměl. „Žádné podklady nenahradí fatální neznalost daného tématu. A v tom jsme měli ohromnou výhodu. Tomáš Julínek znal zdravotnictví naprosto dokonale jako lékař, manažer i spoluautor projektu reformy. Výhrady proti němu byly všelijaké, ale nikdy mu nikdo nemohl vytknout, že tomu, co dělá, nerozumí,“ upozorňuje Cikrt.
Listování v podkladech je při vystoupení v televizi nemyslitelné
Ani argument o pár dnech ve funkci Jurinová neuznává. „Už když na nabídku kývla, musela vědět, že důležitou součástí funkce ministryně je vystupování na veřejnosti. Pokud se na něj ještě necítila, měla se televizi omluvit. Vždyť jde o to, aby podala informace, a ne o to, aby byla fyzicky vidět, jak vypadá, nebo co má na sobě. Takhle z toho bylo profesionální selhání její i tiskového oddělení,“ myslí si Jurinová, která právě pro politiky, ale i manažery či novináře vede mediální a komunikační tréninky.
„V kontextu výše uvedeného mi připadá, že se paní ministryně prostě jenom vymlouvá. Umíte si představit, k čemu by jí byly podklady, když by v nich tápala? Redaktor by se jí zeptal a ona by řekla ´moment´ a začala by dlouze listovat? A že jí přemluvili, aby si podklady nebrala, také neberu, jestliže si někdo troufá býti ministrem, má sám vědět, co třeba je a co není. Tiskový odbor je zrcadlem ministra,“ tvrdí pro ParlamentníListy.cz bývalý mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt.
Místo poskytování informací výmluvy na rozprášený tiskový odbor
V každém případě s pracovníky tiskového odboru ministryně kultury už rezolutně zúčtovala, ale především prý proto, že zcela bojkotovali práci. „Je to strašné, když se úředníci z ministerstva kultury chovají víc než nekulturně. Zejména vůči lidem, jimž odmítali sdělovat informace s výmluvou, že jsem rozprášila tiskový odbor. V každém případě tu končí. Nic nedělali, tak co s nimi?“ konstatuje Hanáková.
Tu udivilo i to, když po pěti týdnech ve funkci zjistila, že webové stránky úřadu ignorovaly, že se změnil ministr. A také to, že Stanislav Brunclík, který odešel takřka vzápětí po rezignaci Bessera, na nich stále figuruje jako ředitel vnějších vztahů a komunikace. Na tuto skutečnost narazily ParlamentníListy.cz, když po televizním vystoupení ministryně zjišťovaly u Brunclíka, jak mohlo k takovému mediálnímu selhání dojít.
Brunclík odešel včas, s blamáží v ČT už nic společného neměl
„Na ministerstvu kultury jsem skončil koncem ledna,“ uvedl tehdy pro ParlamentníListy.cz Brunclík s tím, že netuší, proč se tato změna na webu ještě nepromítla. Nyní už si za něj Hanáková našla náhradu. Novou mluvčí se stala Markéta Ševčíková z Českého rozhlasu. Ta pro MF Dnes odchod pracovnic tiskového odboru z úřadu potvrdila. „Kudy chodily, tudy ministryni škodily. Proto odcházejí,“ prohlásila Ševčíková.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník