Čtyři nové stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol výrazně posílí systém veřejné dopravy v Praze 6, zrychlí se také cestování na Letiště Václava Havla. Jde o další nově otevřené stanice metra v Praze po sedmi letech.
První práce na prodloužení linky A započaly v lednu 2010. Otevření stanic následovalo po 3týdenním ověřovacím provozu bez cestujících, během kterého byly otestovány kompletní technologické systémy ve stanicích i spojovacích tunelech. Během této doby také probíhaly kolaudace a poslední úpravy interiéru stanic.
Zprovoznění nového úseku také předcházela více než měsíc trvající výměna informačního systému v pražské hromadné dopravě. Všechny stanice nového úseku, který měří 6,134 kilometrů, jsou bezbariérové.
„Jsem pyšná, že mohu být u toho, kdy město Praha otvírá jednu ze svých nákladných a složitých staveb a dává jí k dispozici svým občanům. Všichni víme, že i toto dílo, má mnoho svých kritiků. My dnes ale musíme pracovat s tím, co jsme zdědili a myslet na to, aby z těchto stanic maximálně profitovali Pražané. Metro je jedinečný a nenahraditelný dopravní systém a další čtyři krásné stanice jistě opět prospějí dopravě v hlavním městě, čímž jistě přispějí ke komfortnějšímu životu jeho obyvatel,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hlavního města Prahy.
„Dnešní den se zapíše do historie MHD jako významný milník symbolizující pokračující vylepšování systému hromadné dopravy ve městě. Praha usiluje o to, aby její veřejná doprava byla pro cestující co nejpohodlnější a motivovala je k cestování po metropoli bez automobilů. Čtyři nové stanice významně pomohou tento cíl naplňovat,“ řekl náměstek pražské primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
„Jsem velice rád, že je tato technologicky náročná stavba dokončena a DPP tak dnes může cestujícím představit čtyři nové stanice. Těší mě především fakt, že se nám podařilo v průběhu výstavby dostáhnout celkové úspory v nákladech přesahující 2,5 miliardy korun proti původně stanovenému rozpočtu. Zároveň je z mého pohledu potěšující, že je nový úsek zprovozněn bez zpoždění v avizovaném termínu,“ řekl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
Zahájení provozu na novém úseku metra V.A výrazně zjednoduší dopravu v Praze 6. Z Dejvické se bude možné dostat na novou konečnou stanici metra za 8 minut.
Do stanice Nemocnice Motol se cestující z centra města (stanice Můstek) dostanou přibližně za 15 minut. Zkrátí se i cesta na Letiště Václava Havla – ze současných 21 minut z Dejvické na 15 minut ze stanice metra Nádraží Veleslavín. Celý úsek metra A z konečné na konečnou by měla souprava projet za 29 minut 15 vteřin.
Představení čtyř nových stanic
Bořislavka
Ač je nejblíže původní konečné trasy metra A, dokončena byla až jako poslední – razicí štíty směrem od Vypichu tudy projely až na závěr své trasy. Původně měla být stanice nazvána Červený vrch, v průběhu projektu se však její název změnil. Stanice se nachází 26,7 metrů pod úrovní Evropské ulice, celková délka stanice je 193 metrů.
Nádraží Veleslavín
Dominantou stanice jsou ručičkové nástěnné hodiny, které symbolizují spojení stanice metra a železnice. Stanice se stane novým hlavním přístupovým bodem na Letiště Václava Havla a nachází se u ní autobusový terminál. Stanice je umístěna pod povrchem v hloubce 19,4 metru.
Petřiny
Nejhlubší ze všech nových stanic se nachází 35 metrů pod povrchem. Prostor nástupiště navozuje dojem městské ulice, podlaha odkazuje na vzory historických dlažeb a chodníků centra hlavního města. Nejvýraznějším prvkem nástupiště je betonový monolit nad dvojicí výtahů na konci nástupiště – bublina s plasticky vyvedeným názvem stanice. Druhým dominantním prvkem nástupiště je originálně pojatý objekt dozorčích stanice.
Nemocnice Motol
Nemocnice Motol je jedinou hloubenou stanicí na novém úseku a jako jediná je osvícena denním světlem. Na vestibul, který je unikátně umístěn pod úrovní nástupiště, přímo navazuje podchod směřující k Fakultní nemocnici Motol. Stanice se nachází v hloubce pouhých 5,6 metrů pod povrchem a délka stanice je 160 metrů.
Na stavbě se podíleli: IDS jako obstaravatel, Metroprojekt jako autor projektu, Sdružení metro V.A jako zhotovitel stavební části, společnosti Metrostav a Hochtief. Spolu s Metrostavem pracovaly na stavební části společnosti Subterra a Prominecon a jejich dodavatelé. Zhotovitele technologické části byly společnosti Skanska a AŽD Praha. Dále Geomonitoring zajišťovaly ve sdružení firmy ARCADIS a INSET.
Průběžně na projektu pracovalo cca 500 techniků a dělníků ze zhruba pěti desítek firem.
Investiční náklady na celou stavbu by neměly překročit 20 mld. Kč, což znamená úsporu více než 2, 5 mld. Kč oproti původnímu propočtu.
Projekt „Prodloužení trasy A metra v Praze – provozní úsek V.A Dejvická (mimo) – Motol“ byl spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti. Projekt byl dokončen v roce 2015.
Rozvoj trasy metra A
12. 8. 1978 Leninova – Náměstí Míru
7 stanic: Leninova (Dejvická), Hradčanská, Malostranská, Staroměstská, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru
19. 12. 1980 Náměstí Míru – Želivského
3 stanice: Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského
17. 10. 1985 Želivského – Depo Hostivař
zahájen provoz depa Hostivař (v úseku Strašnická – Depo Hostivař jen levý traťový tunel, pouze manipulační provoz bez cestujících)
11. 7. 1987 do provozu uvedena stanice metra Strašnická
nový úsek s cestujícími Želivského – Strašnická
1. 11. 1987 zprovozněn pravý traťový tunel Strašnická – Depo Hostivař
4. 7. 1990 do provozu uvedena stanice metra Skalka
nový úsek s cestujícími Strašnická – Skalka
26. 5. 2006 do provozu uvedena stanice metra Depo Hostivař
nový úsek s cestujícími Skalka – Depo Hostivař
6. 4. 2015 Dejvická – Nemocnice Motol
4 stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol