„Dnes musí Celní správa většinu případů po podrobném zadokumentování trestné činnosti předávat Policii, která se s případem teprve začne znovu seznamovat. Hovoříme přitom u složitějších kauz o nějakých třiceti šanonech spisu. I nadále pak obvykle Policie s Celní správou, coby nenahraditelným nositelem potřebného know-how, při vyšetřování úzce spolupracuje. Že je bez tohoto přesouvání spisů a dublování agend průběh trestního řízení jednodušší, rychlejší a efektivnější, vědí prakticky ve všech zemích na západ od našich hranic,“ uvedla náměstkyně ministra financí Alena Schillerová.
„Jsem rád, že Ministerstvo financí po deseti letech úvah konečně vyslyšelo věcné a nezpochybnitelné argumenty terénních pracovníků, kterým současný stav přináší značné každodenní komplikace,“ řekl Milan Poulíček, generální ředitel Generálního ředitelství cel. „Pokud bude moci stejný tým, který je se spisy detailně obeznámen, dotáhnout případ až do konce, trestní řízení se výrazně urychlí. Věřím, že to je společný zájem všech zapojených složek,“ dodal Milan Poulíček.
„Chtěl bych zdůraznit, že tento záměr souvisí s dlouhodobou koncepcí rozvoje Celní správy, je založen na praktických a odborných zkušenostech, byl opakovaně podpořen ze strany státních zástupců a jeho realizace dalekosáhle přesahuje funkční období současné vlády,“ doplnil ministr financí Andrej Babiš.
Záměr Ministerstva financí navazuje na rozšíření kompetencí Celní správy, ke kterému došlo s účinností od 1. srpna 2016. Celní správa byla před touto změnou v rámci trestního řízení příslušná zejména k odhalování krácení těch daní, jejichž je správcem, tedy spotřebních a energetických daní a DPH na dovozu (marginální část DPH). Od 1. srpna 2016 je působnost celní správy v trestním řízení rozšířena tak, že je příslušná k odhalování všech případů krácení DPH a současně došlo v rámci organizační struktury Celní správy k centralizaci útvarů Pátrání.
Představená dlouhodobá koncepce počítá s rozšířením působnosti Celní správy v trestním řízení v následujících oblastech
- Rozšíření působnosti ve vztahu ke krácení všech ostatních daní. Kromě spotřebních daní a DPH bude moci být prověřováno i zkrácení ostatních daní (zejména daní z příjmů)
- Získání kompetence k vyšetřování trestných činů. Již v současnosti Celní správa z důvodu větší specializace a odbornosti v této oblasti přirozeně odhaluje a dokumentuje daňovou trestnou činnost, přičemž po jejím zadokumentování ji ve fázi přípravného řízení předává Policii. Odstraněním tohoto mezistupně by došlo ke zjednodušení, zrychlení i zefektivnění průběhu trestního řízení.
- Ve vztahu k rozšířenému okruhu věcně příslušných trestných činů dojde k získání kompetence k vyhledávání, zajišťování a legalizaci výnosů z trestné činnosti. To ve svém důsledku díky úzkým vazbám s Finanční správou umožní například efektivnější boj s karuselovými podvody a přinese dlouhodobý fiskální efekt.
Působnost pověřených celních útvarů nebude výlučná, ale naopak společná
s orgány Policie České republiky. Zda úkony policejního orgánu bude
provádět Celní správa, nebo Policie České republiky, záleží především na
tom, který z těchto orgánů se o trestné činnosti dozvěděl dříve a na
konkrétních okolnostech případu. Celní správa o zahájení úkonů vždy
neprodleně vyrozumí příslušný útvar Policie České republiky. Vyvstane-li
spor o příslušnost těchto orgánů, rozhodně o něm státní zástupce.