Jen na dvanácti ukončených ekologických smlouvách ušetřilo Ministerstvo financí více než 1 mld. Kč oproti nabídkové ceně vítězného uchazeče tzv. Ekotendru. Čtyři smlouvy, jejichž řešení se v současné době ještě soutěží, byly v této ekozakázce oceněny o další miliardu dráž. „Na základě dosažených výsledků předpokládáme, že veškeré ekologické závazky státu budeme oproti Ekotendru schopni zrealizovat zhruba o polovinu levněji, čímž ušetříme prostředky ve výši nejméně 25 mld. Kč,“ říká ministr financí Andrej Babiš.
„Na soutěžení sanací ekologických škod je naprosto zjevné k čemu vede ztransparentňování zadávání veřejných zakázek. Naprosto stejnou zakázku na čištění vod, kterou dříve Ministerstvo přímo zadalo pofidérně vybranému dodavateli, zadalo nyní v otevřeném řízení za méně než třetinu dřívější ceny,“ upozorňuje náměstek ministra financí pro oblast majetku státu Ondřej Závodský.
„V současné době soutěžíme zakázky v otevřených řízeních až za třetinu předpokládané hodnoty, ale máme i výhodnější výsledky. Například předpokládaná hodnota na sanaci areálu Granitol byla 59 mil. Kč. Nejlevnější nabídnutá cena je 19,5 mil. Kč, tedy 33 % předpokládané ceny. Zatímco v minulosti u realizovaných uzavřených soutěží nabídková cena činila 95 – 100 % předpokládané hodnoty,“ vysvětluje ministr financí Andrej Babiš.
Sanace závodu společnosti Granitol, kde Ministerstvo financí předpokládá ukončení ekologické smlouvy za 19,5 mil. Kč, byla v Ekotendru oceněna na 163 mil. Kč.
Nová přísnější pravidla přispěla také ke zkvalitnění práce
Od roku 2001 docházelo k masivnímu zadávání veřejných zakázek v uzavřených soutěžích. Mezi lety 2009 a 2011 tak bylo zadáno z celkových 4 mld. Kč až 3,6 mld. Kč. V letošním roce byla zahájena zadávací řízení v objemu předpokládaných cen 0,8 mld. Kč, ale výhradně v otevřených řízeních. „Po zrušení Ekotendru došlo v letech 2012 – 2013 k útlumu zadávání. My jsme v roce 2014 zahájili revizi stávajících postupů a nastavování nových pravidel. Letos je již v zadávání patrná výrazná akcelerace,“ říká Andrej Babiš.
Nová přísnější pravidla přispěla také ke zkvalitnění práce supervizí a dodavatelů, aktivnímu zapojování nabyvatelů do řešení ekologických závazků, důsledné kontrole jejich čerpání prostředků a k aktivnímu hledání optimálních postupů sanace ve vztahu k čerpání garance.
V následujících letech předpokládá Ministerstvo financí průběžné vynakládání finančních prostředků na realizaci všech ekologických závazků, a to až do výše 3 – 3,5 mld. Kč ročně v závislosti na finanční kondici tzv. zvláštního účtu – Fondu privatizace, ze kterého je řešení všech těchto závazků financováno.